Brev:
Opmærksomhed og kræsenhed
8. oktober 2007
Alder:
2 år, 4 mdr.
Opmærksomhed og kræsenhed
Hej Helen,
Vores dreng David er snart ved at være 2½ (vildt!). Mine spørgsmål denne gang går på den mængde opmærksomhed, han får derhjemme, og hans kræsenhed.
Det sidste først: David er vild med alle former for pasta, ris og kartofler. Han er også til tomater, agurk, avocado og stort set al slags frugt. Han kan lide rejer, men derudover spiser han helst ikke kød med mindre det er hakket (kødsovs, frikadeller, osv). Og så er han (selvfølgelig?) ikke vild med kogte grøntsager. Han har ikke specielle præference i forhold til, om maden bliver serveret separat, eller om det er sammenkogt ret. Hvis der er majs i risene og han ikke vil have dem, skal han nok få spyttet dem ud :-)
Han får serveret sund, varieret mad, og jeg bliver stædigt ved med at servere ting for ham, som han ikke er lige vild med, fordi jeg har læst noget om, at børns smag tit er fikse idéer, og de derfor pludselig en dag godt vil spise noget, de ikke har villet røre førhen.
Er der andet jeg kan gøre for at komme hans kræsenhed til livs?
Vi gør typisk det, hvis vi fx serverer kylling eller andet kød, der ikke er hakket, at vi kommer ketchup (uden sukker) eller lidt dressing på kødet - ellers spiser han det ikke. Er det okay, eller er det bare et falsk lokkemiddel?
Dernæst opmærksomheden. David er enebarn, og vi gør meget ud af hans opdragelse. Vi vil gerne undgå alle fordommene om, at enebørn er snotforkælede og uopdragne. Så han er et velopdragent barn på det niveau, man nu kan forvente af et barn på hans alder. Han har et dejligt lyst temperament og en glad, men også meget fast personlighed. Min bekymring går på, om han får for meget opmærksomhed? Han er vild med far lige for tiden, og vil nærmest kun lege med ham. Han havde en lang periode, hvor han var god til at lege selv, men lige nu er det kun sjovt, hvis far er med, og hele aftnen går stort set med, at de to drøner rundt og leger.
Det slider selvfølgelig på far, men kan også være et problem, når vi har gæster eller er ude. Så snart han har slugt sin mad, hiver han i far - nu skal der leges, sådan gør vi jo til hverdag. Det er praktisk talt umuligt at overbevise ham om, at far godt må spise færdig/tale med gæsterne eller hvad det nu er. Hvor meget kan man kræve af ham i den retning? Hvor meget kan han forstå, og hvad bør vi kræve af ham i form af at lege selv. Han bliver rigtig ked af det, hvis far ikke vil lege, og det er jo også hårdt.
Jeg glæder mig til at høre dine svar.
Venlig hilsen
Line