Brev:
Sover dårligt om natten - 3 mdr.
8. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Sover dårligt om natten - 3 mdr.
Kære Helen
Jeg håber, du kan give os nogle gode råd til, hvordan vi får vores 3 mdr. gamle datter til at sove bedre om natten. Ellers falder jeg snart helt fra hinanden af træthed :-)
Vores problem går på vores datters søvn om natten. Det skal lige siges, at jeg ammer hende 100%, og at hun tager fint på. Hun vejer næsten 8 kg og er kun godt 3 mdr. så hun er en stor pige.
For at beskrive problemet giver jeg dig lige en kort oversigt over, hvordan vores dag ca. ser ud.
Vågner mellem kl. 6-7: Hvis hun har været vågen kort forinden og fået mad, så ammes hun ikke nødvendigvis her. Jeg har nogle dårlige oplevelser med, at hun kaster op om morgenen, så derfor forsøger jeg ikke at overfodre hende her...
Ca. kl 9 sover 45 min, nogle gange kun 1/2 time
kl. 10: ammer + leger og hygger
kl. 11: puttes i barnevognen og sover 2-3 timer, mens jeg går med hende.
kl. 14: ammer + leger og hygger
kl. 16: Sover 1/2 time-45 min.
kl. 17. ammer + leger og hygger evt. bad + massage
kl. 19-20 tiden: ammes til hun næsten sover lægges i vuggen og vugges helt i søvn
kl. 22-23 tiden: vågner og ammes og sover hurtigt videre
kl. 01: vågner og ammes
Resten af natten er noget rod, hvor hun kan vågne hver anden, nogle gange hver time. Jeg lægger hende for det meste til og hun vil gerne spise lidt, men virker ikke decideret sulten dvs. græder ikke, men bøvler og vil ikke falde til ro. Derfor får hun somregel brystet, da det får hende til at falde i søvn igen.
Nogle nætter er vi vågne hele eller halve timer, men for det meste halvsover/bøvler vi rundt. Det er lige meget, om hun sover i vores seng eller i vuggen.
Min første tanke er selvfølgelig, at hun vågner fordi hun er sulten. Men som sagt spiser hun ikke så meget, men hun spiser jo også tit i løber af natten. Tilsyneladende får hun jo også, hvad hun skal bruge, da hun tager fint på.
Jeg har også tænkt på, om hun måske allerede er ved at være klar til ske-mad, da hun jo er en stor pige på 8 kg, men hun er jo ikke gammel nok??? (født 280607).
Har også tænkt på noget med en flaske før sengetid, men hun vil ikke tage flaske.
Kan du ud fra ovenstående se, hvad vi gør "forkert", eller har du nogle ideer til, hvordan vi kan få vores datter til at sove mere sammenhængene om natten?
Hilsen Ida