Svar: Sover dårligt om natten - 3 mdr.
8. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Ida
Dagen forløber umiddelbart fint og det virker som om din datter får hvad hun har behov for af mælk der. Du skriver også at hun umiddelbart spiser godt og at du oplever at hun nogle gange om morgenen kan kaste op, hvilket du tolker som overspisning. Det lyder jo som om at du har masser af mælk og at hun får godt med mad hos dig - det fortæller hendes vægt jo også:o)
Jeg tror derfor heller ikke helt på at hun har behov for brystet hver time natten igennem og tænker at du skal forsøge at få hende til at sove videre uden at få bryst så tit. Det er helt naturligt, at hun vågner og beder om mad om natten med den alder hun har, men hun skal ikke have så hyppigt som hver time.
Det at hun vågner hver time skyldes sandsynligvis at hun skifter søvnfase her og i stedet for at komme videre i søvnen, så vågner hun lidt op, klynker og småsøger, får brystet og falder i søvn igen. Prøv om du ikke kan hjælpe hende med at komme videre i søvnen ved i stedet at hjælpe hende med at skifte stilling, lægge en beroligende hånd på hendes mave, få dynen lidt om sig igen, evt. få en sut... jeg ved godt du skriver at hun ikke tager flaske men en sut kunne måske lykkes og netop det at sutte uden at få mælk i maven, hjælper på tarmperistaltikken og skubber maden videre igennem systemet. Jeg tænker derfor at en sut ville være en god ting for jeres datter, hun har jo haft lidt maveproblemer undervejs.
En sutteklud der lugter lidt af dig kan også hjælpe, så prøv at lægge en klud ved hendes ansigt og se om det kan gøre hende mere rolig og igen - gerne sammen med en sut.
Måske kan far hjælpe og tage lidt over om natten. Han kan jo give hende masser af tryghed og ro, men kan ikke amme og derfor er fædre nogle gange rigtig gode til at få barnet videre i søvnen uden brystet.
Jeg synes ikke I skal begynde med skemad, vælling eller lignende. Det vil kun få hendes tarme til at arbejde endnu mere på højtryk og jeg tror hun vågner fordi hun har lidt uro i maven og fordi hun skifter søvnfase. I kan overveje om I skal give hende en lille smule kogt vand, for at se om det kan give lidt ro i maven, - kun meget lidt og ikke på en flaske, men 2 ml på en sprøjte f.eks. og så en sut, for at se om det vil give lidt ro.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske