Svar: Modermælkserstatning i udlandet
8. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Hej med jer
Jeg ved godt at det kan være forvirrende at bo i udlandet, der er mange udlandsdanskere som bruger min side - også fra England, så det er ikke første gang jeg hører om det:o)
Jeg ved ikke om du allerede kender siderne, men på www.smanutrition.co.uk/ kan du læse om SMA og på www.milupa-aptamil.co.uk/ kan du læse om Aptamil. Måske det vil gøre dig lidt klogere. Det er begrænset hvad jeg ved om disse produkter, men jeg ved at man bla. kan købe en der hedder Aptamil easy digest, hvori proteinerne er blevet delvist nedbrudt, så det gør det lettere for barnets tarme at arbejde med modermælkserstatningen og det kan have en positiv effekt. Det lyder altså lidt ligesom Nan H.A i Danmark uden at jeg ved det præcist.
Hvis I ikke af sundhedsplejersken kan få råd og vejledning omkring hvilken erstatning I skal købe, kan I så ikke spørge lægen?
Det er helt korrekt og helt i orden at I giver Emma laktulose. Det er langt at foretrække at have en glad pige, som har overskud fordi maven holdes igang, end at have en pige, der har ondt i maven og som er ked af det, fordi hun skal døje med afføring hver 2-3 dag.
Jeg tror ikke du mangler rygrad, du er bare en ganske almindeligt bekymret mor ligesom du skal være:o) Vi ved jo hvor meget det betyder at børnene spiser og derfor går det os på, hvis ikke vores barn spiser det som bøgerne foreskriver. Børn er dog forskellige og din datter er 3 måneder nu og skal også til at lære lidt om, hvad det vil sige at være mæt og være sulten. Derfor nytter det ikke noget at du kommer en flaske i munden på hende hver gang hun siger piv, men det vil være helt okay at du en gang imellem lige trækker tiden lidt.
Nu ved jeg jo ikke hvor tit du giver hende flaske, men mon ikke hun kan nøjes med at spise hver 3-4 time døgnet rundt?
Reglerne om at hun skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet er kun vejledende og det er ikke sikkert at hun spiser så meget, som du udregner til og det kan være helt okay. Nogle spiser mere, andre spiser mindre. Det vigtigste er at hun tager på, at hun udvikler sig, har overskud til at pludre, smile, grine og i det hele taget virker veltilpas og så skal du sikre dig at hun har gode tunge tissebleer. Det er altså ved at være tiden at du forsøger at holde øjnene lidt væk fra antal milliliter og i stedet kigger på din datter og øver dig i at se på hende om hun trives:o)
Det er også korrekt at man alle steder læser at det er vigtigt at sidde med sit barn i favnen når man giver flaske og du skal naturligvis heller ikke lade hende ligge med flasken alene. Men samtidig så vil nogle børn altså bedre kunne drikke flasken når de ligger ned eller holdes lidt ud fra kroppen. Prøv f.eks. at sætte dig med hende op af dine lår. Sid i sofaen og stem fødderne fra på sofabordet, så dine ben er bukket og lad hende så ligge på dine ben med ansigtet ind mod dig, så hun 'sparker' dig i maven med sine fødder. På den måde er I i fysisk kontakt, kan kigge hinanden i øjnene imens hun spiser, hun ligger lidt højere med hovedet osv. Det kan være en rigtig god måde at give flaske på.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske