Brev:
Sære vaner ved spisebordet og sproglig udvikling
8. oktober 2007
Alder:
19 mdr.
Sære vaner ved spisebordet og sproglig udvikling
Hej Helen
Tak for dine råd vedr tackling af Alberts temperament.. Jeg forsøger at trøste, kramme og nusse ham, når han bliver ked af ikke altid at måtte få sin vilje. Det mindsker ikke han udbrud, men afkorter dem betydeligt, og han er da i det mindste ikke i tvivl om at hans mor elsker ham, selv om hun til tider er rigtig "tarvelig":o)
Nu er der i midlertid dukket lidt andre spørgsmål op:
Albert er heldigvis et rigtigt madøre og spiser gerne alt og MEGET af det.. Men han er nogen dage begyndt at indvende mod at sidde i sin høje stol (Trip Trap uden bøjle). Når vi skal spise kravler han op på den, bliver stående og begynder at græde helt umotiveret??!?! Prøver man at "tvinge" ham til at sidde på stolen, spænder han som en flitsbue og græder, så det kommer der ikke noget godt ud af.
Jeg har prøvet at forslå at han så sidder på en af de almindelige spisestole - og det virker nogen gange, men oftest begynder han at græde igen over at skulle sidde på en pude (så det ikke kun lige et hænderne som kan nå op over bordkanten:o). Andre gange vil han så kun sidde på skødet af mig, far eller mormor og spise sin mad.
Jeg/vi har prøvet at acceptere at han sidder på skødet af os og spiser - da jeg tænker at det er vigtigst at han får en god "spiseoplevelse" og stadigvæk forbinder måltiderne med noget hyggeligt - men gør vi ham en bjørnetjeneste ved ikke at insistere på at måltiderne indtages ved at sidde på hans stol eller en af de andre spisestole, som står ved bordet??
Andre gange kan han midt i måltidet stoppe og kravle ned fra sin stol, vi tørrer fingre og tager hagesmækken af ham (tænker at det er hans måde at sige jeg skal ikke have mere at spise) men 2 minutter efter returnerer han til bordet og vil tages op for at spise resten af sin mad på skødet af en af os.
Der er selvfølgelig også masser af måltider som, hvor han gerne vil sidde på sin egen stol - så det er ikke rigtig til at finde og aflure et mønster. Det eneste mønster jeg kan se er, at morgenmaden ALTID skal indtages på en almindelig spisestol og veg den som serverer havregrøden ved den plads, hvor Alberts høje stol står så vil gråden næsten ingen ende tage også selv om maden bliver flyttet over til et sted, hvor der står en almindelig stol:o) Nogen gange føles måltiderne som den rene stoledans da flere af stolene skal afprøves af junior, for at indtage måltidet.
Så har du et råd for at måltiderne kan indtages på en god måde?? Ellers skal vi bare fortsætte som vi gør pt og så satse at det bare er en grille som går over igen inden konfirmationsalderen, hvor han forhåbentlig har affundet sig med ikke at sidde på skødet af sine forældre for at spise:o)
Et andet spørgsmål:
Albert har altid spist godt til, men som sagt spiser han pt rigtig MEGET - skal vi "rationere" hans mad eller skal et barn på 19½ måneder ikke være selvregulerende?? Hvis jeg ikke viste bedre ville jeg tror at han havde bændelorm:o)
I går (hvilket var en helt normal dage) indtog han eksempelsvis:
Morgen: Havregrød (1 dl gryn og 2 dl vand)
Formiddag: Frugt (2 bananer og vindruer)
Frokost: Rugbrød, 2 fiskefrikadeller, 1 æg
Eftermiddag: Frugt, grøntsager (2 kogte gulerødder) og riskiks
Aftensmad: Stor portion boller i karry + ris og grøntsager
Som du kan se er det heldigvis sunde madvarer som han efterspørger og tigger aldrig om snold, så derfor har vi bare givet ham noget at spise når han bad om det - men får han for meget? 3-4 stykker frugt og 200 gr grøntsager om dagen er ikke udsædvanligt som mellemmåltider.. Der udover drikker han godt 1 liter vand (kan ikke tåle mælk) - så han går altså hverken tørstig eller sulten i seng.
I vuggestuen spiser han også godt - og pædagogerne fortæller at han ofte er fuldstændig ustyrlig, hvis han ikke får serveret mad, så snart den kommer på bordet - det samme oplever jeg ofte, hvorfor der ikke bliver dækket bord før at maden er færdig, for så snart at tallerkener kommer på bordet så er det sikket at Albert sætter sig til rette og bliver meget ulykkelig, hvis der ikke bliver serveret..
Så skal vi bare glæde os over at vi har en dreng med en sund appetit eller skal vi begynde at skære lidt ned på portionerne?? Han har taget godt 1 kilo på indenfor de seneste par måneder og vejer nu ca 13,5-14 kg og bruger str 80/86 - så han ligger jo (endnu) indenfor normalområdet:o)
Sidste spørgsmål går på sprog:
Efter 5 mellemørebetændelser, efterfølgende væske i ørerne og hørelsen nedsat med 1/3, fik Albert for 4 uger siden indlagt dræn i ørerne - lige siden har vi mærket en markant forskel i hans sproglige udvikling - fra før næsten udelukkende at snakke "russisk" er der nu hver dag nye forståelig ord (dejligt:o).. Vov vov eller hu (hund), fu fu (fugl) også videre - men hvornår kan man forvente at han siger hele ordet altså hund, fugl mm..
Vi synger, læser bøger og ser blandt andet Animal Planet og taler meget om de dyr vi ser og alt (specielt dyrerne) får en kommentar med på vejen af Albert, så har virkelig haft stor glæde af sit dræn.
Kan vi gøre yderligere for at stimulere hans sproglige udvikling, nu hvor han måske er lidt bagud??
På forhånd tak for dit svar
Kærlig hilsen Dorthe