Svar: Sære vaner ved spisebordet og sproglig udvikling
8. oktober 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Dorthe
Dejligt at høre at der sker så stor en udvikling med Albert på alle områder, det lyder alt sammen ligesom det skal være, når man har en dreng på 19 måneder - skønt, charmerende og bestemt udfordrende:o)
Med hensyn til at sidde på en stol og spise eller en gang imellem at sidde hos jer, så synes jeg du her skal acceptere at han lige nu forsøger sig lidt frem og ikke gøre et stort nummer ud af det. Samtidig synes jeg dog heller ikke at han behøver sidde på en ny stol hver dag eller prøve alle stole igennem og flytte rundt i 20minutter inden han begynder at spise, men så sulten som han er, så er dette sandsynligvis heller ikke tilfældet:o)
Hvad ville der ske, hvis du rent faktisk dækkede bord lidt før - ville han så sætte sig i sin stol og gøre sig klar til at få mad...
Jeg synes det er okay at han en gang imellem sætter sig på skødet af jer og spiser derfra. Det nyder rigtig mange børn i den alder og jeg tænker det hænger sammen med, at de er så mobile og klatrer så meget rundt, det er en måde at få lidt ekstra nærvær og omsorg på. Skolebørn kan også finde på at kravle op på mors skød om aftenen i forbindelse med eller lige efter aftensmåltidet. Det synes børn er hyggeligt.
Jeg synes derfor ikke umiddelbart at du skal gøre et stort nummer ud af det, men ligesom lade ham sidde, hvor han gerne vil med mindre han altså flytter stol gentagende gange under måltidet, så synes jeg der ligger noget opdragelsesmæssigt i at lære ham at sidde på en bestemt stol når man spiser.
Når han kravler ned af stolen må du gerne begynde at spørge ham om han er færdig med at spise og du må gerne invitere ham over til dig og spise færdig der, hvis du fornemmer at det er det, han gerne vil. Men børn har det nogle gange med at gå lidt fra og til og med den alder han har, er det jo begrænset hvor meget du kan forklare og begrænset hvor længe du kan forlange at han bliver siddende. Det er altså en balance, for han skal naturligvis have lov til at kravle ned og hente noget, som han måske gerne vil vise dig og dele med dig - i og med at han ikke har så meget sprog endnu kan det jo være måde at kommunikere på - men samtidig skal han også lære at man sidder ved bordet til man er færdig med at spise og at det ikke er okay at rende rundt og få en skefuld ind i munden, hver gang man passerer mor.
Så jeg vil altså forsøge at skelne lidt imellem hvorvidt han kravler hen, ned, op osv. for at få kontakt eller om det er en leg, hvor han skifter stole for at du skal følge efter og putte i munden. At give plads til kontakt kan være i orden, lege gør vi, når vi er færdige med at spise... kan du se forskellen?
Med hensyn til hans indtag af mad, så synes jeg du skal glæde dig over at han er så glad for at spise. Det er som du skriver jo sund mad han indtager og han er jo livlig og har et stort aktivitetsniveau og forbrænder derfor også meget. Derfor synes jeg ikke du på nuværende tidspunkt skal begynde at rationere på hans madindtag. Da han ikke drikker mælk så kan du overveje om du skal give ham ekstra kalktilskud, det kan du drøfte med lægen. Men ellers så glæd du dig over at du har en dreng med en god sund appetit.
Med hensyn til sprog, så er det rigtig godt at Albert nu har fået lagt dræn og du fornemmer at det allerede har hjulpet så godt.
Børn gennemgår jo en enormt stor udvikling rent sprogligt. En 8 måneders barn vil f.eks. begynde at sige ma-ma eller mam-mam når det er sultent, får mad eller er tørsig. Når barnet er 14 måneder så begynder det motorisk at kunne flere ting og vil således også rent sprogligt kunne begynde at følge en sproglig opfordring - klappe hænder, kaste en bold og lignende. I den alder begynder barnet også at pege på ting, række ud efter noget, vise dig et stykke legetøj og vil gerne have dig til at sætte ord på hvad det er. Det er små ord som barnet bruger, f.eks. peger barnet på en bil og siger "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger de i stedet for se.
Fra 16 måneders alderen begynder børn at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord.
Omkring 22 måneder begynder barnet at sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår. Og omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far).
Stille og roligt stiger barnets ordforråd og man taler her om at barnet har en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Det er især mellem 2-3 års alderen. Gennemsnitligt har et 3 årigt barn et ordforråd på 600 ord, og igen - nogen har mindre og andre betydeligt mere...
Et 3 årigt barn vil gennemsnitligt være i stand til at sætte 4-6 ord sammen i en sætning - igen er der store individuelle forskelle, hvor nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:o)
Der er undersøgelser som viser at piger generelt er lidt hurtigere end drenge, når det drejer sig om at 'knække sprogets kode':o)
Det du fortæller omkring Albert lyder fuldstændig alderssvarende og ikke som om at han sprogligt er bagud. Det skal du således tage stille og roligt.
Du kan i bogen "Barnets sprog - giv det en hjælpende hånd" læse mere om børn og sprog. Den kan købes hos sundhedsoplysning.dk
Rigtig meget held og lykke fortsat til jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske