Brev:
Spise- + sovevaner - 6 mdr.
8. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Spise- + sovevaner - 6 mdr.
Hej Helen
Først mange tak for en dejlig brevkasse. Jeg har brugt den rigtig meget, også inden jeg blev medlem.
Nu er det så, jeg har nogle ting, jeg gerne vil spørge dig om i forbindelse med min søn. Ang. mad så får han grød med frugtmos om morgenen, grød, øllebrød eller grøntsagsmos til frokost, evt. frugtmos eller yoghurt med frugtmos om eftermiddagen og så grøntsagsmos til aften. Han er helt vild med grød, men det kniber mere med grøntsagsmosen, så det kæmper vi med.
Har prøvet med bearnaisesauce, og det går bedre, men synes, han får ondt i maven af det? Skal lige siges, at han har haft rigtig mange problemer med maven. Fik hård mave selvom han kun fik bryst, og jeg har måttet give laktulose. Jeg har set andres plan for måltider, men kan ikke finde ud af, om vores plan holder. Min søn bliver ammet udover skemaden. Han vil ikke tage hverken sut eller sutteflaske. Han får vand af kop hver dag, men det går ikke så godt, da han ikke rigtig kan finde ud af at synke det. Har også prøvet med mme, men det går ikke bedre, selvom vi har prøvet i et par måneder.
I de planer du har foreslået andre, får børnene ikke mad så tit, men min søn kan ikke klare sig ret længe uden mad, og han vil aller helst have bryst. Om natten spiser han 6-9 gange i øjeblikket, og det er hårdt, synes jeg. Har du et godt råd til en mad- og soveplan, vi kan følge? Hvor mange måltider må jeg give ham om dagen? Hvornår må han egentlig få ris og krydderier?
Jeg ammer mange gange i løbet af dagen, hvilket jeg gerne vil være fri for. Og hvad med om natten, hvordan gør vi der? Pga. min mands arbejdstider kommer min søn først i seng mellem 21:30 og 23:00 og står op ved 9-tiden. Er det forkert?
Hvor vigtigt er det, at hele dagen og natten kører i fast rutine både mht. mad- og sovetider? Jeg har efterhånden fået lært ham, at han selv skal falde i søvn om dagen i barnevognen, men om aftenen er det umuligt. Uanset om jeg lægger ham i hans egen seng, vores seng eller liften, vil han ikke sove. Han græder bare utrøsteligt, og jeg er ikke tilhænger af, at han skal græde sig i søvn. Jeg ville meget gerne, at jeg kunne lægge ham, når han er træt, også selvom han er vågen, og han så falder i søvn selv, men så græder han helt vildt. Han vil aller helst ammes i søvn, og det gælder både dag, aften og nat. Har du et godt råd?
Til sidst vil jeg lige høre, hvor tit babyer skal i bad? Er det lige meget, om det er bruse- eller karbad? Han har sit eget badekar, hvor han bader ca. hver anden gang, og så tager vi ham med i brusebad de andre gange. Det er nu mest for at vænne ham til brusebad også, især fordi vi tager i svømmehallen, hvor det er rart, han er fortrolig med brusebad.
Håber, du kan hjælpe mig lidt på vej, for synes, jeg er ved at køre sur i det.
Mange hilsner den fortvivlede