Svar: Flaske og grød igen igen..?
8. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Wenche
Dejligt at høre at det går lidt bedre med Mathildes eksem:o)
Er Mathilde en stærk pige rent fysisk, er hun god til at ligge på maven, har hun godt svej i ryggen når hun ligger på maven, når hun ligger på ryggen og du tager hende i hænderne, kan hun så trække sig op i sine arme?
Jeg spørger til hendes styrke fordi jeg synes du skal sætte hende i en høj stol, når du giver hende skemad. Det at sidde hos dig, som lugter af mælk, er frustrerende og hun kan ikke rigtig finde ud af hvad hun skal, men hvis du kunne sætte hende i en høj stol og sidde foran hende med tallerkenen i den ene hånd og skeen i den anden, så kunne hun bedre finde ud af hvad det drejer sig om.
Derudover tænker jeg at du også skal forsøge med noget andet end majsgrød, måske hun ikke er så vild med den smag, men bedre kan lide noget andet. Prøv med risgrød eller hirsegrød og du må gerne komme en lille smule frugtmos på som topping - jeg vil foreslå æble eller pæremos.
Jeg tror I har fuldstændig ret i at hun vågner om natten fordi hun er sulten og det tyder et indtag på 170ml mælk jo også på. Det er svært at svare på, hvorfor hun pludselig ikke vil tage den flaske, som hun dagen i forvejen var rigtig glad for, men umiddelbart er der ikke så meget andet at gøre end fortsat at forsøge.
Det hjælper nogle gange at komme noget andet i flasken, gerne udmalket modermælk, da dette jo er en smag hun kender og gerne vil. Derudover hjælper det nogle gange at lade far give flasken fordi han ikke forbindes med amning og nogle gange hjælper det også at give flasken, når hun halvsover og ofte vil børn være i stand til at spise mere eller mindre i søvne. Det betyder altså at det måske vil være en fordel for jer ikke at vente på at hun selv vågner, men at I i stedet giver hende flasken inden I selv går i seng. På den måde kan I få hende fyldt godt op og I kan alle sove videre om natten.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske