Brev:
Urolig søvn hos vildbasse
9. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Urolig søvn hos vildbasse
Kære Helen
Først tak for en super god brevkasse – det er så skønt at kunne skrive til dig og få svar, hjælp og opmuntring til alle de dejlige udfordringer vores søn giver os ;o).
Jeg skrev til dig for ca. en måned siden ang. at vores søn havde problemer med selv at falde i søvn om aftenen og samtidig var meget urolig om natten. Du støttede os i at det på det tidspunkt var fint at vugge ham i søvn i armene mens vi sang, for at hjælpe ham til at finde roen og at uroen om natten jo er en periode hvor der er sket meget for ham, fx. start i vuggestue.
For kort lige at opridse hans personlighed har han været og er stadig meget motorisk urolig. Han har kravlet siden han var 6½ mdr, rejst sig op ved ting siden han var 7½ mdr. og er nu begyndt at gå langs med møblerne. Så vi ved godt at denne uro selvfølgelig også forplanter sig i søvnen. Og vi gør alt hvad vi kan for at give ham tryghed om natten, hjælper ham til at falde i søvn igen, tager ham nogle gange ind til os hvis han er helt ulykkelig osv. Det er dog hårdt at denne uro (vågner op til 5-6 gange og får flaske en gang om natten) stadig står på, da jeg er begyndt på arbejde, men vi kæmper videre, da vi prøver at holde fast i at det bare er en periode.
Dog vil jeg spørge dig om 2 konkrete ting:
I din sidste mail nævnte du en metode til at få barnet til selv at falde i søvn om aftenen, ved at være i rummet og forsikre barnet om at det trygt kunne ligge sig til at sove. Dog skrev du at vores dreng muligvis var lidt for lille, da det er ret svært selv at ligge sig ned. Hvornår kan man forvente at han kan det? For lige nu vender han sig stadig om når vi ligger ham i sengen og rejser sig op og ser ud til at være klar til spilopper ;o) – og han er altså ved at være lidt tung at gå med i armene indtil han falder i søvn.
Mit andet spørgsmål går på den sene aften flaske, som du skrev godt kunne gives ved 23-24 tiden. Hvis barnet sover, kan man så godt give flasken mens han stadig ligger og sover i sengen eller skal han tages op? Og hvis han har fået en flaske på det tidspunkt kan man så godt lade være at give en flaske som normalt ved 02-03 tiden, selvom han brokker sig højlydt?
Ser frem til dit svar
De bedste hilsner
Camilla