Svar: Urolig søvn hos vildbasse
9. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Det er godt at I holder fast selvom det er hårdt. Det kommer dog aldrig skadeligt tilbage at give sit barn alt den tryghed og fysiske nærhed, som man kan komme i tanke om og slet ikke når børn skal sove. Jeg vil foreslå dig at læse den nye bog "Fantastiske forældre" af Margot Sunderland - du finder den i min bogguide under børneopdragelse. Læser du den, så vil du slet ikke være i tvivl om, at det I gør er godt for jeres lille vildbasse:o)
Jeres lille dreng er jo som du skriver meget hurtig motorisk og udviklingen, søvnen osv. hænger jo sammen. Da han nu allerede rejser sig og går rundt ved tingene, så er spørgsmålet om han også er ved at være i stand til selv at sætte sig ned? Hvis han begynder at kunne om dagen, så bliver han også bedre og bedre til det om natten selvom det er svært, når man er træt og halvsover og I må forsøge jer lidt frem. Måske går der lige en månedstid endnu inden han er helt klar:o)
Det I kan forsøge er at være til stede i rummet, betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove, at I er der for ham og passer på ham osv. samtidig med at I fortæller at han skal lægge sig ned. Det er nemlig vigtigt at han der hvor han begynder at rejse sig op, også selv begynder at lægge sig ned og meget gerne på jeres opfordring "læg dig ned og put", samtidig med at I er der, laver noget andet i værelset, eller går frem og tilbage. Netop denne metode viser ham jo at I er der for ham men at I holder fast ved og er konsekvente omkring at han skal lægge sig ned og sove. Det handler ikke om at I dumper ham ned i sengen som en sæk kartofler eller at I et eller andet sted oplever en leg hvor han rejser sig og I lægger ham ned, - det at han selv gør det er et stort plus for at lære at sove og finde roen selv. Prøv det og se hvad der sker, måske omkring 10-11 måneders alderen det vil lykkes, men da han er så motorisk god nu, så prøv det.
Og med hensyn til den sene aftenflaske, så kan I godt give ham den imens han sover. Det vil være helt fint - han bliver fyldt ekstra godt op inden I går i seng og behøver således ikke mælk resten af natten, men skal klare sig uden til næste morgen. Det kan man godt når man er 9 måneder gammel:o) Det der er problemet ved at give flaske liggende er at det øger trykket i ørerne og det kan nogle gange medføre mellemørebetændelse. I kan derfor elevere hans madras lidt ved at lægge en lille pude, et ringbind eller to ind under madrassen i hovedenden, så han ligger lidt højere med hovedet. Hovedpude er han for lille til.
Resten af dagen går jeg ud fra at han spiser og drikker helt normalt og blev han ammet, så ville man jo også ligge ned og amme... Så jeg tænker at problemet her ikke umiddelbart er så stort, det må være at foretrække at få en sammenhængende søvn.
Med en flaske inden midnat og et ellers sufficient indtag af mad i løbet af dagen, så kan I godt lade være med at give flaske om natten, også selvom han brokker sig. Er han tørstig, så kan han få en tår vand.
Fortsat held og lykke med ham, håber I her er hjulpet lidt videre på vej:o) Keep up the good work.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske