Svar: Urolig sidst på dagen - 8 mdr.
9. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
Viktor er rigtig godt igang med separationsfasen nu og det betyder at han udvikler sig meget både motorisk og mentalt.
Det at han gennemgår denne fase betyder at han mere end nogen sinde før har behov for jeres fysiske kontakt og viden om at I er der for ham, at han ikke er ladt alene, samtidig med at han også forsøger at være mere selvstændig og skal prøve at bevæge sig lidt mere ud i verden på egen hånd.
Fra at have været i favn, begyndte han at sidde på skødet, derfra sad han ved jeres fødder og så lidt væk og nu begynder han at krybe og kravle lidt ud i verden, - hen over gulvet, øver sig i bevæge sig lidt ud på egen hånd. Han vender tilbage til jer, den trygge base, skal lige tankes op med et lille knus og tør så atter bevæge sig lidt videre selv. I denne fase kan det godt være nødvendigt at sidde lidt mere hos ham og være mere fysisk nærværende når han skal sove.
Hans alder betyder også at han begynder at blive meget mere reserverede over for andre. Han vil helst observere verden og andre mennesker på afstand, helst siddende på jeres arm eller skød og folk skal ikke komme for tæt på. Det er i denne alder at man helt tydeligt oplever at børn har deres egen intimsfære - man kan ikke bare komme og tage dem, eller lade dem gå fra arm til arm på fremmede mennesker - nu er de i stand til at sige fra og det gør de.
At I oplever Viktor mere kontaktsøgende og at han øver sig mere motorisk hænger altså sammen med hans udvikling og hans alder og det er således en helt naturlig reaktion. Samtidig med at han er i denne alder, så er han så også blevet vaccineret (hvad blev han vaccineret mod?) og han er forkølet, hoster og lyder ikke til at være helt på toppen. Det gør naturligvis at han lige nu er ekstra pylret og generelt virker lidt utilfreds og ked af det, svær at stille tilpas.
Det er altså en lidt svær periode I gennemgår lige nu og det bedste I kan gøre er at give ham så meget fysisk kontakt og nærhed som I kan. Han har brug for at have jer meget lige i nærheden for at vide at I er der, han forstår simpelthen ikke at I er lige inde på den anden side af muren, hvis ikke han kan se jer.
Det kan være en rigtig god idé at øve "borte-tit" og gemmeleg med ham, så han stille og roligt opnår en bevidsthed om at I stadig er der, selvom I er uden for synsvidde. Samtidig er det en rigtig god idé at snakke med ham, når I går ind i et tilstødende lokale, så han kan høre jeres stemmer og på den måde få en oplevelse af at I ikke er væk. Men lige nu skal han lige blive rigtig rask før han er opsat på og har lyst til leg.
Rigtig god bedring og fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske