Svar: Endnu mere fast rytme
9. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg citerer lige fra et af dine tidligere breve:"Jeg har overvejet at give ham flaske om aftenen, men jeg har simpelthen bare lyst til at tage brysterne frem, hvis jeg giver ham en, og syntes kun det er relevant, hvis han begynder at blive så urolig igen, at jeg skal aflastes."
Er du ved at nå dertil, hvor det ville være dejligt at blive aflastet? Har I prøvet at lade far give en flaske om aftenen, så du bedre kunne få sovet?
Jeg synes det lyder som en god idé med en eller to faste gåture i løbet af dagen. Det er sådan at mange børn sover rigtig godt i deres barnevogn, hvis de puttes mætte og tilfredse og man så kører en tur med dem. Samtidig er det som mor også rart at komme ud og mærke vinden i ansigtet og få brugt sig selv på en anden måde - det giver i sidste ende lidt mere overskud, end hvis man bare render rundt bag hjemmets fire vægge:o)
I princippet skal børn jo have lov til at sove, når de vil sove og puttes når de viser behov for det. Men hverdagen skal jo også hænge sammen og derfor er det nogle gange hensigtsmæssigt at forsøge at stile efter en rytme, hvor barnet sover på nogle faste tider i løbet af dagen, så man er sikker på f.eks. at få lidt mere sovetid selv, når det er nat. Og det vil jeg mene du godt kan arbejde på, nu hvor din dreng er 6 måneder gammel.
Jeg tænker dog at du stadig skal være lidt fleksibel i forhold til hans søvn. Hvis han nogle dage kun sover ½ time om formiddagen, tror du så ikke han automatisk vil have behov for flere sammenhængende timer over middag, - og de dage hvor han så måske sover 1-1½ time om formiddagen, ja der vil han sove kortere middagslur og den fleksibilitet må til. Du behøver altså normalt ikke at vække ham.
Der kan dog være en undtagelse og det er hvis han falder i søvn så sent om eftermiddagen eller sover så længe i løbet af dagen, at det begynder at gå ud over hans indtag af mad. Han har jo behov for at få sit mad og mælkebehov stillet og stilles dette ikke om dagen, ja så søger han det naturligt om natten. Børn som således begynder at vende rundt på nat og dag, må man derfor nogle gange vække.
De faste tider for mad og søvn i løbet af dagen er altså ud over at give større overblik og hjælpe til at få struktureret og nå andre praktiske gøremål også vigtige i forhold til at sikre din dreng den mængde mad han har behov for i løbet af dagen, så han ikke skal indhente den om natten og derfor kan sove der. Eller så du med god samvittighed kan sige til dig selv, at det er ikke på grund af mad, at han vågner:o)
Jeg synes det er en god idé at I sover adskilt, jeg kan dog ikke ud af dit brev se om du er flyttet ind i stuen, om din dreng sover på eget værelse eller hvordan I har gebærdet jer. Men hvis I har mulighed for det, så synes jeg I skal lære ham at sove på sit eget værelse og du skal sove i din seng, da du sover bedst der. Det er vigtigt at den søvn du får er god og derfor skal du ligge et sted, hvor du sover godt.
Det er fint at du ikke giver ham mad om natten men forsøger at lade ham nøjes med en sut. Som du selv nævner er han ret motorisk urolig i øjeblikket og derfor er det ikke al uro du skal reagere på, han må gerne ligge og trille omkring og da han er så stor som han er nu og tilsyneladende en fin og stærk dreng, der gerne bruger sig selv og også øver sig motorisk i løbet af natten, så behøver du ikke vende ham, med mindre han beder om det. Han må således gerne sove videre på maven, hvis han får trillet sig rundt, så prøv at trække tiden lidt inden du giver efter for hans natlige lyde.
Du skal ikke begynde at amme ham i stedet for at give ham grød og familiemad. Det er vigtigt at du fortsat ammer, men skemad skal han også have nu. Hvis havregrød er for groft i konsistensen, så giv ham boghvedegrød, flerkornsgrød, hirsegrød eller øllebrød. Det vigtigste er at han spiser og får, hvad han har behov for, så må konsistensen komme lidt hen af vejen. Som øvelse kan du give ham brødskorper og lignende han kan sidde med, opbløde med spyt og gnaske lidt i.
Du spørger om du skal forsøge at holde ham vågen om morgenen og her tænker jeg at det må afhænge af hvor tidligt han er vågnet. Hvis han kan stå op kl. 8, og her få grød, så vil du fint kunne putte ham til formiddagslur kl. 10 og på den måde prøve at holde ham lidt vågen, bla. ved at give ham noget at spise, skifte ham, amme, lege lidt osv. Hvis han derimod er stået op allerede kl. 5, så vil han nok have behov for sin morgenlur og så må du putte ham til formiddagsluren lidt senere den dag. Prøv dog generelt at medtænke formiddagsluren og middagsluren ud fra det skema jeg har sendt dig tidligere.
Planen jeg har sendt dig skulle være muligt at passe nogenlunde ind med de tider du har givet mig her i dag og samtidig sørge for at du også får sovet og får ro til dig selv. Så må du skubbe hans søvn lidt eller som du siger vække ham lidt før, så han er vågen om dagen og aktiv og sover når du har behov for det. Det er vigtigt at du også får lidt ro på og ikke oplever det hele alt for stressende, du skal passe på dig selv:o)
Håber dette hjælper dig lidt videre? Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske