Svar: Gider hverken flaske eller modermælkserstatning
9. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære glade mor
Jeg kan godt se ud af den plan du sender at du ammer rigtig meget og kan naturligvis kun give dig ret i at dette sandsynligvis skyldes din dreng nysgerrighed og interesse for livet omkring sig og at han således ikke har tid til at dvæle ved brystet i løbet af dagen. Derfor spiser han kortvarigt og mere hyppigt og det kan være rigtig svært at få vendt rundt på dette. Det bedste du kan gøre er faktisk som du gør - lægge dig ind i soveværelset med ham og forsøge at at holde hans koncentration, når der er ro, nedrullede gardiner osv.
Derudover tænker jeg at også at han måske vil have glæde af at få lidt mere skemad, du skriver ikke hvor store portioner han spiser og måske det er meget lidt, men jeg tænker at få lidt ekstra grød ned i maven måske kunne have en positiv effekt også på amning.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen kl. 5-7: ammes
Morgen 7-8: Vågner og står op ammes evt igen og måske du kan begynde at springe morgenluren over..?
Formiddag kl. 9.30-10: En portion risgrød, majsgrød eller hirsegrød (lav det med mme) evt. med lidt frugtmos på, vand af kop. I takt med at I nærmer jer 6 måneders alderen kan du begynde med lidt havregrød eller øllebrød.
Ammes og puttes til formiddagslur.
Frokost kl. 12: Tilbydes atter lidt grød af ris, majs, hirse og boghvede. Du kan evt. også give lidt grøntsagsmos eller f.eks. bruge lidt gulerodsmos som topping på en risgrød, vand af kop. Brug mme i grøden.
Ammes igen og puttes til middagslur kl. 13.30
Eftermiddag 15: Ammes
Sen eftermiddag 16.30-17: Evt. ammes igen og powernapper 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og i takt med at I nærmer jer de 6 måneder må du gerne begynde at introducere lidt rodfrugtsmos mv. som smager af lidt mere. Brug gerne mme i mosen, så det mætter mere. Vand af kop
Ammes og puttes til natten kl ca 19-20
Sen aften 23: Ammes (eller flaske - forklaring følger)
Nat 24-06: Amning x 1, begynder efter 6 måneders alderen helt at kunne undværes.
Modermælkserstatning smager ikke særlig godt i forhold til modermælk og der er således ikke noget at sige til at jeres dreng protesterer. Nu ved jeg ikke hvilken erstatning I har prøvet med og jeg kan forstå at I også har prøvet med vælling uden resultat... hmm, nogle gange handler det om at det smager meget surt i forhold til modermælk som er utrolig sødt (har du smagt på din egen mælk?) Derfor kan man nogle gange godt få barnet til at drikke modermælkserstatningen ved at komme lidt sukker i. Det er dog uhensigtsmæssigt i længden og derfor er det vigtigt at man trapper ud af sukkeret og lærer barnet at drikke erstatningen uden, men det kan være en mulighed.
Derudover så virker det faktisk nogle gange at give flasken, når barnet ikke er rigtig vågen. Især når det er en dreng som jeres, der følger så meget med i det hele at han har svært ved også at koncentrere sig om amning, så har han vilje nok og er bevidst nok til at vælge den ægte vare og fravælger naturligvis flasken... han er jo klog nok den lille:o) For at lære ham at tage imod flasken kan man derfor nogle gange med held prøve at give den sen aften, hvor han halvt sovende vil acceptere den og dermed måske også kunne sove til næste morgen tidlig.
Det vil være godt at far prøver at give den, da han ikke forbindes med mælk. Det kan også nogle gange være et forsøg værd i løbet af dagen lige der, hvor han vågner af en lur, - hvor han faktisk er tørstig fordi han lige har sovet og igen kan virke lidt døsig.
Hvis det lykkes jer (far) at få ham til at tage flasken på disse tidspunkter, så er sandsynligheden for at han vil acceptere den, når du ikke er hjemme nok større. Far kan jo her evt. lægge sig med ham på sengen, som du plejer at gøre og så se om ikke han tilsidst accepterer i mangel af bedre. Alternativet er jo at far giver ham lidt grød og lidt vand, så går han i hvert fald ikke sulten i seng og så kan du amme, når du kommer hjem igen:o)
For naturligvis skal du også nyde at du kan komme til gymnastik. Det er vigtigt at du også laver noget som gør at du har det godt og har det godt med dig selv:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske