Brev:
Vil ikke spise selv
10. oktober 2007
Alder:
2 år
Vil ikke spise selv
Hej Helen
Vi er begyndt at have lidt vanskeligheder med Benjamin og madsituationerne igen. Benjamin er jo efterhånden blevet en meget bestemt herre, hvilket jo er herligt på mange områder, men bestemt også årsag til mange "diskussioner".
Vi har generelt problemer med at blive enige om madsituationerne. Benjamin har det bedst med at have mor løbende i hælene og made ham. (den del tager jeg helt på mine skuldre for jeg fik ikke stoppet det i tide, men føjede ham for mange gange for at sikre mig at han fik nok mad)
Om morgenen vil Benjamin helst sidde på køkkenbordet og blive madet med sin havregrød imens han leger med noget andet. Jeg synes jo at når man er to år kan man godt selv spise sin morgenmad ved et bord uden at mor skal sidde og hjælpe, men det er indtil videre ikke lykkedes mig at få ham til det. Hvis jeg står fast på, at han skal blive siddende ved bordet og selv spise går der helt kaos og skrigeri i den og det ender jo så også med at jeg igen mader ham, fordi jeg selvfølgelig ikke kan bære tanken om at sende ham afsted uden morgenmad.
Det samme sker generelt også til aftensmaden - her er han dog for det meste lidt mere interesseret i at spise selv, men det er bare meget lidt han spiser så. Der begynder jeg så igen at made ham for at han får nok - jeg føler at det er en meget stor bjørnetjeneste jeg gør ham, men kan ikke rigtig gennemskue hvordan jeg ellers skal takle det.
Skal jeg betragte det som om han har fået det mad han havde brug for og han ikke er mere sulten hvis han ikke spiser selv.
Han er jo en lille gut på ca. 13 kg, så han skal jo helst have nogle gode solide måltider, så han kan vokse lidt.
Eftersom vi venter nr. 2 nu ville jeg jo gerne have lært ham at kunne spise sine måltider selv, så jeg ikke er nødt til at gro to ekstra arme for at sørge for dem begge :-)
Jeg håber du har en plan for hvordan jeg skal få lært ham at han selv skal spise sin mad.
Det skal også siges at i dagplejen kan han jo selvfølgelig det hele selv, den lille bisse, der er jo nok ikke den store tvivl om at han har snørret os :-)
Hilsen
Camilla
P.s. flytningen gik bare super og Benjamin klarede det hele i stiv arm, som den store dreng han nu er (læs: super stolte forældre)