Svar: Flaske og jerndråber
10. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
Det er vigtigt at jeres lille dreng får minimum 400ml mme dagligt for at være dækket ind med sin jern. Dette skal han have indtil han er 12 måneder gammel. Får han ikke dette, så skal I give ham fuld dosis jerntilskud og du kan se på flasken med jerndråber hvor mange det er. Nogle produkter er 6 dråber dagligt, andre 8, men det står på.
Hvis du kan få ham til at drikke mere mme af en kop eller evt. ved at give ham en flaske i søvne inden I selv går i seng, så behøver du ikke give ham jerntilskud. Det kommer an på hvad der fungerer bedst for jer.
De fleste børn vil i 8 måneders alderen fortsat have behov for 3 flasker dagligt ved siden af deres mad og i 9-10 måneders alderen nedsættes til 2 flasker dagligt - ofte morgen og aften. Først omkring 12 måneders alderen kan de helt undvære deres flaske med modermælkserstatning og den sidste flaske der ryger er som regel flasken inden sengetid.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske