Brev:
Afvænning med vuggen i lift, vænnes til egen seng
10. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Afvænning med vuggen i lift, vænnes til egen seng
Hej Helen
Vores datter har hele tiden haft svært ved at falde i søvn selv, og derfor er det blevet sådan at vi vugger hende i søvn. Om formiddagen sover hun ude i barnevognen 1½ – 3 timer, igen om eftermiddagen ude i barnevognen et par timer, og så sover hun en lille lur på mellem en halv og hel time sidst på eftermiddagen. Når hun skal ud i barnevognen sover hun nogen gange næsten inden hun når derud, andre gange vugger jeg hende lidt, men ikke så længe. Til den sidste eftermiddagslur står hun oftest i soveværelset i sin lift. Vi sidder og vugger hende til hun sover. 3-5 min.
Når hun skal puttes til natten er det også i liften, vuggende. 3-5 min. Hun sover så i den det meste af natten, i fodenden af vores seng. Nogen gange vågner hun og får lidt at spise i løbet af aftenen og natten.
Hun er rigtig glad for liften og har hele tiden været det. Der er nogle små krussedullefigurer inden i den som hun ofte ligger og kigger på. Men nu er hun altså ved at være for stor til at ligge i den, og vi synes det kunne være rart at hun sov i sin egen seng nu. Men hvordan vænner vi hende til det?
Skal vi flytte hendes seng ind i vores soveværelse og så først flytte hende ind på værelset når hun har vænnet sig til sengen?
Hun er glad nok for sengen. Der er himmel på, og ind imellem ligger hun der efter at jeg har puslet hende og kigger og leger lidt. Hun kan godt ligge der en halv time uden at brokke sig.
Du skriver i nogle af de andre svar at man kan forsøge med en sutteklud. Det vil jeg prøve, men du skriver også at man kan prøve at amme sit barn næsten i søvn, og så lægge det i sengen, men hun vil bare ikke ammes i søvn, og hun vil da slet ikke falde hen i armene på os. Når hun er træt vil hun bare lægges i sin lift og så vugges. Men vi kan jo ikke vugge hende i sengen. Og det er selvfølgelig heller ikke meningen, det er en dårlig vane at give hende, men hvordan kommer vi ud af den? Hun er én stor sprællebasse/flitsbue hvis hun bare får lov at ligge og falde i søvn selv. Græder med det samme.
Hun sover ikke igennem. Hun vågner temmelig mange gange om natten synes jeg, 1-2 gange inden midnat og 3-5 gange efter midnat. Er det ikke meget?
Hilsen Jeanette