Svar: Afvænning med vuggen i lift, vænnes til egen seng
10. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Jeanette
Du har desværre ikke skrevet hvor gammel din datter er, men ud fra din beskrivelse, så tænker jeg at hun nu er omkring 4 måneder og det er derfor naturligt at liften er ved at være for lille og hun skal ud af den og puttes direkte i barnevognen eller i egen seng.
Da hun hele tiden har lært sig at falde i søvn uden brystet, så synes jeg ikke der er nogen grund til at du begynder at give brystet til søvn nu. At vugge hende i armene viser hun heller ikke behov for. Det er altså et spørgsmål om at lære hende at sove, når hun er lagt ned og ligger for sig selv.
En begyndelse kunne være at putte hende direkte i barnevognen uden lift og så vugge vognen lidt frem og tilbage, på den måde lærer hun at sove hvor der er lidt mere plads omkring sig samtidig med at I har mulighed for at vugge hende lidt. Den vuggen skal I så forsøge at gøre mindre og mindre.
Sengen kan hun vende sig til netop ved at du en gang imellem lader hende ligge der og have det rart, ligge og kigge, pludre osv. sengen skal være et rart sted at være. Du kan også gøre det at du starter med at stille liften i sengen, så hun ligger i sin lift som hun kender og føler sig tryg ved, men så den ikke vugges men stilles i sengen. Du kan evt. godt komme til at rokke liften lidt frem og tilbage, selvom den står i sengen..?
Ellers er det et spørgsmål om at du lægger hende ned, putter dynen om hende, holder din hånd på hendes krop og vugger hende blidt imens hun ligger ned. Stille og rolige, rytmiske bevægelser, læg hende evt. lidt på siden (du kan vende hende om på ryggen, når hun sover) og vug hende lidt der. Lad dine hænder have lidt tyngde på hendes krop, så hun kan fornemme at du er der og stille og roligt vil slappe af og falde i søvn. Se på hendes ansigt, hvad synes hun om det, har hun brug for at blive holdt i hånden, har hun brug for en sutteklud ved ansigtet, som hjælper hende med at lukke lyde og verden ude, har hun brug for bare at få lov til at ligge for sig selv - sådan kan det jo også være. Stille og roligt skal det være, så du hjælper hende med at få roen over sig.
De fleste børn skal være mere end 6 måneder inden de sover igennem forstået på den måde at de ikke har behov for mælk om natten. Og at sove igennem vil sige at barnet sover ca 6 timer uden at få mad, det vil altså sige fra midnat til næste morgen tidlig. Mange forældre tror at børn sover igennem fra kl. 20-21 og til kl. 06, men sådan er virkelighedens verden ikke. De fleste børn vil have behov for mange små hyppige ammemåltider om aftenen fordi de derved fylder sig op til natten, hvor de så kan sove et lidt længere stræk, men som sagt ikke før efter 6 måneders alderen.
At din datter således vågner 1-2 gange inden midnat er helt normalt og du kan forsøge at give hende mælk her, for at se om hun så kan sove mere om natten. At hun vågner 3-5 gange efter midnat kan også være normalt, hvis hun spiser hver gang, så synes jeg du skal forsøge at lægge hyppigere til i løbet af dagen så du er sikker på at hun ikke vågner for at indhente noget hun kunne have fået tidligere. Hvis det ikke lykkes at øge din mælkemængde ved at lægge hyppigere til og i det hele taget sørge for ro og hvile, sørge for selv at få mad osv. i løbet af dagen, så er det måske et tegn til at hun begynder at få behov for lidt ekstra mad...
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke, det lyder som om I har en rigtig dejlig lille pige:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske