Svar: Mad og natteroderi
10. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Jeg tænker at der umiddelbart er flere ting som gør sig gældende og at det hos jer nok er et sammensurium af det hele:o)
For det første indtaget af mad. Når du fortæller at hun melder sig hyppigt om aftenen og godt kan drikke en flaske på knap 200ml, så tænker jeg at det jo lyder som om hun er sulten. Dette til trods for at hun er begyndt at få mere mad om dagen...
Samtidig er det dog også sådan at alt for meget mad om aftenen kan give yderligere urolige nætter. Man tror ofte at jo mere man kan proppe i barnet jo bedre sover de, men ofte fungerer det lige modsat. Barnets tarmsystem skal arbejde rigtig meget for at nedbryde maden og al den uro i tarmene giver urolig søvn. Det hjælper at give mad og en god flaske om aftenen, men det skal være en balance, hvor man ikke skal overfodre for så virker det modsat. Det er derfor bedre at fylde barnet ekstra godt op i løbet af dagen.
Derfor er det meget vigtigt at du sikrer dig at hun trods god introduktion af skemad, fortsat spiser hvad hun kan af flaske i løbet af dagen, så hun ikke har noget der skal indhentes aften og nat.
Derudover tænker jeg at hendes alder har stor betydning. Hun bruger sig selv mere motorisk, er måske begyndt at trille lidt omkring? og får sig derfor lagt i en stilling, hvor hun ikke rigtig ligger godt og hun er stadig ikke i stand til at flytte på sig og få sig lagt rigtigt. Derfor vågner hun og har behov for hjælp til at skifte stilling, blive lagt rigtig og få dynen om sig igen, blive vugget lidt, en sut, en beroligende hånd osv. for at kunne komme videre i søvnen.
Hun kan også godt være i en periode, hvor dette bare ikke er nok, men hvor hun er nødt til at blive taget op, vugge, beroliget, blive holdt tæt for at finde roen igen. Og dette skal du gøre. Børn har i forskellige faser behov for mere fysisk kontakt end de har i andre perioder og det er rigtig vigtigt at man lytter til dette og giver dem den omsorg de viser at have behov for. Det kommer der kun godt ud af:o)
Jeg tænker altså at I må forsøge at tilbyde hende ekstra mælk i løbet af dagen, så I er sikre på at hun der indtager størstedelen af sit behov og således ikke behøver det om natten. Samtidig tænker jeg at du godt kan forsøge med vælling til natten, men igen skal det være en vurdering af hvorvidt det vil virke beroligende i maven eller om det vil give mere uro, fordi tarmene skal arbejde ekstra... du må forsøge dig frem. Og så tænker jeg altså at hendes ekstra behov for tryghed og nærhed er naturligt i forhold til hendes alder og at du må give hende den fysiske kontakt hun søger, hun har behov for det i øjeblikket og det er okay:o)
Og tak for dine pæne ord til mig, jeg er glad for du synes pengene er givet godt ud:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske