Brev:
Bør jeg blive bekymret for mit barns trivsel?
10. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Bør jeg blive bekymret for mit barns trivsel?
Hej Helen
Jeg skrev til dig ang. amning for ca 14 dage siden. Fik gode råd, og valgte at lade 14 dage gå for derfor at tage stilling til problemets omfang. 14 dage er næsten gået, og det er da også samlet blevet lidt bedre.
Sofus og mit ammeproblem viste sig rigtigt nok at være startet i forbindelse med en ordentlig omgang snot og hoste. Det er nu næsten ovre, og amningen er også lidt bedre. Han spiser nu uden problemer om natten. I løbet af dagen vil han stadig kun spise når han enten LIGE er vågnet ( læs næsten ikke vågen endnu) eller når han næsten er faldet i søvn.
Jeg ammer han ca 7 gange dagligt og når ovenstående er måden kan det være 5 hårde dagsamninger. Jeg forsøger at få ham til at spise når han knapt er vågen efter en lur for at undgå alt for lange arme efter bæresele og dynevugning.
Vi har forgæves forsøgt flaske 5-6 gange på forskellige vis, men han nægter simpelthen at sluge indholdet. Egentlig er det skørt nok en bekræftelse at han vil have min mælk, selvom det foregår på en ikke helt optimal måde efter min mening.
Hans bleer er våde, dog ikke helt så våde som hidtil og han havde da sp var her sidst kun taget 300 gram på på 3 uger. Han er som sagt vokset utrolig hurtigt og har på 3½ måned fordoblet sin vægt. Er det ok og normalt at øgningen går så markant i stå?
Hvad er ligeledes din holdning til hans spisemåde? Jeg frygter at han, da han er døsig ved alle måltider ikke får nok og derved ikke tager nok på. Endvidere at han helt mister bevidstheden om det at blive mættet. Han er ofte faldet i søvn ved måltidets slutning. Vil gerne høre din mening til min egen ønsketænkning om, at han tager det der er hans behov og indhenter mælkemængden i løbet af et døgn?
Jeg er selv nået til den overbevisning, at han er et barn der, på trods af fin ro og koncentrationsevne, har brug for hjælp til at finde roen ved at skulle ammes. Hvordan lyder det hos dig? Er mit problem noget du har lagt øre til før, eller bør jeg blive bekymret for min guldklump og hans trivsel?
Han er fortsat glad og vågen. Sover normalt og skriger ikke sig selv i søvn. Jeg vil pga dårlige spiseerfaringer med min datter gerne vente til han er 5 måneder med skemad.
Det er en hård tid og jeg er til tider ret frustreret, men det hører nok til moderrollen.
Mange hilsner Lone