Svar: Bør jeg blive bekymret for mit barns trivsel?
10. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
Et stort skulderklap og knus til dig fordi du fortsat kæmper og stadigvæk ammer. Som du skriver så er det jo lidt paradoksalt men samtidig enormt bekræftende at Sofus fravælger flasken og foretrækker brystet trods ammeproblemer med hans afvisning undervejs og det må du holde fast i. Sofus vil faktisk gerne ammes, at han så har behov for enormt meget ro omkring det og helt skal spise i søvne, det er sådan han er:o)
Nu har jeg jo ikke set ham, men ud fra din beskrivelse af Sofus, så tænker jeg at han er en rigtig dejlig dreng, som udvikler sig rigtig godt og i god retning. Han har som du selv skriver fordoblet sin fødselsvægt på 3½ måned og er ikke en lille dreng. Hvis han skulle blive ved med at tage på i samme hastighed, så ville han jo eksplodere:o) At han kun har taget 100g på om ugen er således helt okay. Børn der ammes og som i starten tager så meget på, vil automatisk begynde at flade lidt ud på kurven, eller nogle gange også dykke på kurven, når de bliver ældre.
De du skal fokusere på er at han ikke taber sig, at han har godt våde bleer, at han sover godt, at han er glad når han er vågen, at han pludrer, smiler, kluk-ler, bruger sin krop - har energi til at udforske og tage del i verden osv. Alt det som viser at han har det godt. Samtidig skal du også se på at han vokser i længden, han skal naturligvis blive længere og ikke kun tykkere.
Jeg synes ikke du på nuværende tidspunkt skal bekymre dig om hvorvidt han fornemmer sult/mæthed eller får problemer med dette. Jeg ved godt at det er lettere sagt end gjort, men jeg tænker at han i takt med at han begynder med skemad, vil ændre spisevaner og det vil være i forbindelse med dette at han begynder at få lidt mere fornemmelse for hvad det vil sige at være sulten og mæt.
Du må tro på at han tager hvad han har behov for og at han har en naturlig evne til at regulere sit behov. Han er en dreng der på alle punkter udvikler sig i fin retning, han er en sund og dejlig dreng og derfor har han også en sund evne til at søge mad, hvis han bliver det tilbudt og han har behovet.
Jeg tror du har fuldstændig ret i at Sofus har brug for hjælp til at finde roen ved at blive ammet. Jeg synes ikke ud fra det du har fortalt at du har brug for at være bekymret for hans udvikling og trivsel. Du kan prøve at plotte ham ind i "Livets bog" på medlemssiderne. Her kan du se hvordan hans vægt og længde passer i forhold til WHO's kurver, som er de nyeste der findes og som netop er lavet på ammede børn.
Det er rigtigt at man som mor bliver frustreret en gang imellem og det hører med - tro mig, jeg kan også blive frustreret over mine børn:o) Men jeg har indtryk af at du gør det rigtig godt, du gør dig rigtig mange gode overvejelser og det skal nok gå alt sammen. Pas godt på hinanden alle fire og knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske