Svar: Middagslur og menstruation igen
10. oktober 2007
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i alderen 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med en lur dagligt og derfor lyder det meget rigtigt at jeres datter nogle gange nøjes med en lur og andre gange har behov for to. Det ændrer sig stille og roligt og afhænger jo også af, hvordan hun i øvrigt har sovet igennem natten.
Det lyder som om at I begge er meget glade for amning og det er jo dejligt. Det er også sådan at du fint kan blive ved med at amme, hvis I begge har det godt med det. Jeg får dog fornemmelsen af at du fortsat ammer rigtig meget og faktisk at det stadig er for meget. Det at din datter spiser meget hos dig og du oplever det som et decideret væskebehov er problematisk i forhold til at hun nu er et år. Det er en dum cirkel at komme ind i, for så længe hun spiser så meget hos dig, så indtager hun ikke nok af anden mad og når hun mangler anden mad, så søger hun mere og mere mælk hos dig.
Det er helt fint at du ammer og du må som sagt gerne fortsætte, men du skal ikke amme hende flere gange natten igennem, det er ikke det bedste for hende. Amning og nærheden er god, men det skal være i en balance, hvor hun også får anden og mere sufficient mad.
Samtidig ytrer du ønske om at få din menstruation igen og her tænker jeg, at der meget vel kan være en sammenhæng imellem hvor meget du ammer og hvornår din menstruation kommer. Jo mindre du ammer, jo større sandsynlighed for at menstruationen atter dukker op og dermed større sandsynlighed for en ny graviditet.
Det er som du skriver dig, der skal tage en beslutning om hvad du gerne vil og hvordan du vil prioritere. Her tænker jeg både i forhold til din datter, hvordan spiser hun i løbet af dagen, hvordan du trapper indtaget af modermælk ned i forhold til dette og også hvordan du ved at netrappe amning kan øge dine chancer for fornyet graviditet. Det er jo sådan at når man vælger noget her i livet, så fravælger man også noget andet og derfor er vi som forældre hele tiden nødt til at gøre os valg, også selvom det nogle gange er meget svært.
Dermed ikke sagt at du behøver stoppe amning helt, det kan godt være mulig at finde en gylden middelvej. Hvis du f.eks. kunne skrue amningen ned til kun at amme en gang dagligt, f.eks. give din datter brystet inden hun skulle sove om aftenen, så ville du stadig kunne give hende tryghed og nærhed på den måde og samtidig ville du så få større chancer for at menstruationen vender tilbage og dermed fornyet graviditet.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske