Brev:
Sur eller ked af det lige fra hun vågner
10. oktober 2007
Alder:
17 mdr.
Sur eller ked af det lige fra hun vågner
Hej Helen
Jeg skriver til dig angående min datter på 17 mrd. Hun har altid været en pige med temperament men her på det sidste er det gået helt galt:-).
Hun er sur eller ked af det lige fra hun vågner og bliver meget meget hidsig og skriger, hvis tingene ikke går efter hendes hoved. Eksempelvis hvis morgenmaden skal køle lidt af, hvis jeg siger nej til at hun sparker efter katten osv. hun kan blive så gal, at hun ligger sig på gulvet og sparker med benene og bider i gulvet - og hun er meget svær at få til at falde ned igen.
Hun prøver mig meget af - hvis jeg siger hun ikke må stå op i sofaen kigger hun på mig og stiller sig op igen, det virker meget trodsigt. Jeg vil meget gerne sætte nogle grænser/opdrage hende og lære hende at der altså bare er noget man ikke må - men det er en meget hård kamp hele tiden og jeg bliver usikker på om jeg gør det forkert.
Jeg prøver at forklare hende at hun ikke må sparke katten fordi det gør ondt på den, at hun lige skal vente til maden bliver kold ellers vil hun brænde sig osv. For det meste får hun lov til at ligge lidt og rase ud mens jeg ind imellem spørger om hun ikke vil kommer over til mig. Det vil hun bestemt ikke og bliver nærmest mere sur. Hvis jeg prøver at holde om hende eller tage hende op bliver hun også mere hidsig og helt flitsbueagtig. Nogle gange bliver jeg nødt til lidt at ignorere at hun skriger hvis jeg har sagt nej - og til sidst, efter lang tid - falder hun ned og jeg kan nærme mig hende og tage hende op eller hun kommer over til mig.
Om natten har vi også et meget stort problem med hende. Vi har måske vænnet hende til, at vi skal være der når hun falder i søvn, for hun bliver i hvert fald meget ked af det/hidsig hvis vi ikke er der. Når hun endelig falder i søvn vågner hun et sted mellem 4-8 gange om natten. Hun sover på hendes eget værelse lige ved siden af vores så vi høre hende med det samme. Hvis vi er heldige kan vi nøjes med at give hende sutten og ae hende lidt inden hun falder i søvn men alt for ofte skal vi sidde ved hende en halv til en hel time inden hun falder i søvn igen, ellers bliver hun meget meget ked af det.
Ofte er hun dog så ked af det eller måske hidsig at hun skriger og skriger i op til et par timer før hun falder i søvn igen. Det er meget meget hårdt for mig og min mand - både at vores søvn ofte kun bliver til et par timer, men også at se hende så ked af det eller hidsig. Vi kan simpelthen ikke finde ud af hvorfor hun reagerer som hun gør.
Vi har selvfølgelig tænkt på om hun kan have ondt, og har haft hende til læge for noget tid siden (alt det her har stået på siden juli, kun det om natten dog, hendes meget store temerament om dagen kun en uges tid selvom hun altså altid har haft stort temeperament - bare ikke lige så udpræget som nu). Hun fejler ikke noget tror vi. Hun fik tjekket hendes øre som var ok, hun har ikke feber, men hendes tænder er ved at bryde frem - kan det have en indvirking? eller kan hun fejle noget? Synes du vi bør få hende tjekket ved lægen?
Vi har også tænkt på om hun kan være angst og bange for at være alene/væk fra os. Hun er i dagpleje som hun er glad for men holder sig gerne tæt ved dagplejen hvis der sker noget nyt/nye mennesker/nye steder. Vi har det sidste stykke tid taget hende med ind til os om natten for at se om det kunne hjælpe. Det gør det nogle gange men ikke altid. Hun vågner stadig tit og er ulykkelig og bliver hidsig - vi kan ikke nærme os hende, sutten bliver kylet væk, og vi må ikke røre hende. Omvendt har min mand prøvet at sige hårdt til hende at nu skal hun tie stille og ligge sig til at sove ved os ellers kommer hun ind i sin egen seng. Det plejer nogle gange at hjælpe, men jeg er dog ked af at hendes egen seng bliver gjort til at "straffested".
Vi vil gerne hun sover i sin egen seng for hun ligger meget uroligt og vi har alle svært ved at sove (selvom vi også synes det er hyggeligt når vi har en "god" nat uden alt for mange afbrydelser). Vi overvejer også meget om skrigerriet om natten er hidsighed - hun vil op at lege/ind til os - men kan det passe en så lille pige kan have et så voldsomt temperament - og hvad i alverden skal vi gøre ved det???
Vi er ved at være meget meget trætte allesammen og meget kede af at både dagen og natten er præget af så meget konflikt og gråd. Vi er selvfølgelig klar over at hun sikkert er kommet i selvstændighedsfasen, men bekymret for om der også kan være noget andet på spil, som eksempelvis sygdom eller angst eller at vi håndterer det hele forkert.
Jeg håber meget du kan hjælpe os, eller har noget bud på hvad det kan være der foregår for vores lille pige. Jeg håber jeg har givet dig de detaljer du skal bruge.
Venlig hilsen Mette