Brev:
Lidt af hvert og temperament
10. oktober 2007
Alder:
22 mdr.
Lidt af hvert og temperament
Hej Helen
Min datter har et enormt temperament, og det kan tiltider være ret belastende, når man ser sin brors milde og nemme datter. Hjælp mig med at vende det til noget positivt, for jeg synes, det kan være anstrengende med de mange "kampe" og de enorme følelser, der vælter ud ved bare det mindste modspil. Der er vel ikke andet at gøre, end at sætte ord på for hende og rumme hende?
Kan vi forlange at hun, når hun er færdig med at spise (ret hurtigt da hun er MEGET småtspisende), bliver siddende ved bordet? Hvis vi gør det bliver situationen meget negativ med gråd, udråb, snot og fald fra stolen. Er det ok, som vi gør, at hun godt må gå fra, når blot hun underholder sig selv og lader os spise færdig? Eller er vi for "bløde"?
I vuggestuen skal de blive siddende ved bordet, og Freja græder meget og voldsomt (sådan er hun jo), og råber "min mor skal hente mig nu". Jeg kan godt forstå, at det vil forstyrre alle andre, hvis nogen får lov at gå, men Freya får ikke spist noget på den måde, hun forstyrrer meget og hun bliver alligevel puttet lige efter. De sidste 4 dage har hun været uden energi og overskud herhjemme, har ikke kunnet lege, har kun hængt på mig eller set film. Græder meget af tiden. Hvor er min lille livsglade pige????
I sidste uge havde hun 4 gode dage, hvor overskuddet endelig efter den første måned i vuggestuen vendte tilbage, men nu er vi bombet tilbage igen. Jeg er bange for, at de forventer for meget af hende??? Hun er meget stærk sprogligt og motorisk, men følelsesmæssigt går hun let omkuld. Hun tæller til 10 (remse), tæller til 3 konkreter og kan ordene for alt hun ser og gør (hvor får hun det fra?????), men hun har svært ved at slippe sin trygge base og klare verden på egen hånd. Kan vi styrke/hjælpe hende?
Hun er ellers holdt op med at græde, når hun afleveres, og hun har ikke travlt med at komme hjem som i dagplejen. Og hun har knyttet sig til en af pæd, som hun er glad for. Så meget positivt er der også! Hvor meget kan man drøfte i en vuggestue uden at komme til at virke som den der mor, der kun ser sit eget barn???
Ja det var vist lidt af hvert. Det er de ting, der fylder lige nu;o)
Knus Lise