Svar: Laktulose og movicol
11. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Birgitte
Jeg må desværre blive dig lidt svar skyldig, da movicol er lægeordineret og derfor er du nødt til at forhøre dig hos egen læge og få en vurdering af, hvordan du skal gøre, for at gøre det bedste for din datter.
Nogle børn får movicol dagligt og kan så suppleres med lidt laktulose en gang imellem, hvis det viser sig nødvendigt, men de fleste gange vil movicolen klare det fint og laktulose er så ikke længere nødvendigt.
Du beskriver at din datter har virket meget forstoppet og at du fornemmer at der står noget afføring i tarmen, som hun ikke rigtig kan komme af med. Du fortæller at du har forsøgt med et termometer men at dette ikke var nok til at få afføringen ud og det der kom var hårdt. Det blod du har set er sandsynligvis fordi du endten med termometeret eller på grund af den hårde afføring har fået sprunget et lille blodkar ved endetarmen.
Børn som er så forstoppede at de har afføring stående som ikke kan komme ud skal have et klyx i endetarmen, så de bliver tømt ud nede fra. Igen skal du have lægen ind over.
Så det er ikke fordi jeg ikke gerne vil hjælpe dig, men det er altså meget vigtigt at du får fat i jeres læge og får lavet en plan for, hvordan du skal gøre det, så jeres lille piges mave kan gå i orden. Det er en lægelig opgave at vejlede dig i dette.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske