Brev:
Afføring, mad og søvn
11. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Afføring, mad og søvn
Hej Helen
Ja så er der lige nogle flere spørgsmål, der dukker op - spørgsmål jeg håber, du kan hjælpe mig med at få svar på :-) Malthe er nu 14 uger gammel, vejer 6,5 kg og er 64 cm lang.
For det første er Malthe afføringsmønster stadig ikke helt godt. Han har stadig afføring hver 2. dag, hvilket har resulteret i, at jeg har opstartet laktulose 1,5 ml x 2. Dette havde ingen effekt. I samråd med min sundhedsplejerske er jeg gået op på 3 ml. x 2, hvilket jeg afventer effekt på. Afføringen er stadig grønlig men ikke i samme grad som tidligere + den er grødet.
Jeg har været ved kiropraktor, som siger, at hun kan se en bedring. Jeg mærker dog en forandring i hans spisevaner, hvilket jeg tænker bla. kan have årsag i hans afføringsmøsnster (da det nu er over 1 mdr den har været gal). Det skal lige siges, jeg har snakket med min læge for 14 dage siden (hvor den var mere grøn og hård), han var ikke synderlig bekymret eftersom han ikke har feber, utilpas mv. Er det godt for ham, at han i så lang tid har haft afføring hver 2. dag?
Jeg mærker ændringen i hans spisevaner ved, at det de fleste gange er en kamp at give ham mad. Fordi han tog nogle lange stræk om natten uden søvn, har jeg givet ham flaske hver 2. time om dagen, for at han bliver dækket ind - hvilket ikke har været noget problem. Førhen gav han altid udtryk for sult endda ret kraftigt. Det gør han ikke rigtgig mere. Han er en meget opmærksom og nysgerrig dreng, som skal følge med i alt. Han elsker at lege på aktivitetstæpe, med os og i det hele taget bare synge, snakke mv. Han er ret umættelig hvad det angår og en rigtig glad dreng, hvilket er til stor glæde og fornøjelse for moderen og faderen. Det skal også sige, at han rent motorisk er ret godt med og lidt længere fremme end jævnaldrende (dette har vores fysioterapeut og sundhedsplejerske sagt)
Jeg fornemmer, at han er så optaget af at være aktiv, at han glemmer sin sult. Når jeg prøver at give flaske efter et par timer, begynder han at græde (som om han blev afbrudt i noget). Hvis jeg strækker den bare en halv til en hel time, bliver han for overivrig (fordi han er meget sulten), så han er ved at få maden galt i halsen - og bliver derfor ked af det. Mange gange kan han slet ikke koncentrere sig om at spise. Der er jo mange ting, man kan kigge på og holde øje med - alt er så spændende, så han ikke spiser.
Hvis jeg går ind i et andet rum, hvor der er mere roligt og ikke så stimulerende, bliver han ked af det. Han vil være hvor det sker :-) Mange gange ligger han og snakker samtidig med at han spiser, mens hovedet går fra side til side. Jeg har haft lidt på fornemmelsen, at han nogler gange ser sig lidt ondt på flasken (da vi jo er lidt bekymret for om han får nok at spise og dermed prøver lidt mere ihærdigt at få ham til at spise). Derfor er jeg begyndt at gøre spisningen lidt hyggeligt med lidt sang mv, så han ikke forbinder spisningen med noget negativt. Men jeg ved ikke, om det bare forværre det hele?
Jeg tænker også om det nogen gange er lidt ubehageligt for ham at spise, hvis han har lidt afføring siddende, som han ikke kan komme af med. Tarmperistaltikken sættes jo igang ved spisningen, kan det så give ham kvalme i den forbindelse? Eller er dette en meget normal periode, han er igennem? Det skal lige siges om natten er der ingen problemer med at spise.
Tidligere sov han jo fra 19-19.30 til 6.30 afbrudt en gang af flaske. For at han skal få dækket sit behov, er vi begyndt at give flaske kl. 22, hvor han spiser ivrigt. Han vågner så stadig kl. 2-3 om natten og spiser derfor nu med 3-4 timers mellemrum, hvor han før kunne vente 6-8 timer. Er det noget jeg kan ændre på - så han og jeg får en mere sammenhængende søvn?
Han har i et godt stykke tid klaret sig ved at sove 2 x 30 min om formiddagen (omkring kl. 8 og igen 10.30) inden han sov til middag, hvor han sov mellem 1-2,5 timer og så igen om eftermiddagen 30 min. Nu fornemmer jeg, at han faktisk er konstant træt indtil efter hans middagslur. Jeg har derfor nu forsøgt at trække hans morgenlur, så han kan sove et længere stræk og dermed være mindre træt. Det går faktisk ok. Men synes dog, at han stadig ser træt ud med blanke øjne og gab efterfølgende. Han er dog glad og ellers frisk på leg.
Jeg kunne godt tænke mig at høre om vores dagsplan ser nogenlunde fornuftig ud - om du har nogle forslag til ændringer. Det skal lige siges, at tidspunkterne og mængde af MME varierer alt efter daglige gøremål mv. Her er et eksempel på en dag:
2.30 flaske 200 ml.
Mellem 5.45 vågner - flaske 100 ml. (nogle gange vågner han senere ved 6.30)
8.00 flaske 140 ml., hvorefter formiddagslur ca 60 min.
10.15 flaske 110 ml. (hvis jeg er ude med barnevogn bagefter kan han godt sove 30 min her)
12.30 flaske 150 ml. og middagslur 1-2,5 timer
15.30 flaske 160 ml.
16.30 eftermiddagslur 30-60 min
18.30 flaske 110 ml. gøres natklar og puttes kl. 19, hvor han som regel er helt færdig
22.00 flaske 150 ml.
02.30 flaske
Hvordan synes du det ser ud?
Det var vist det for denne gang. Glæder mig til at høre fra dig :-)
Knus Maria