Svar: Afføring, mad og søvn
11. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Som du selv er inde på så tænker jeg også at I måske skal forsøge at ændre lidt på dagsplanen. Både fordi det vil være udmærket at du ikke giver Malthe flaske hver 2 time i løbet af dagen, men i stedet prøver at fokusere på at han skal spise lidt mindre hyppigt og så måske tage lidt mere af gangen. Samtidig skal du også stole på at han tager, hvad han har behov for og er i stand til at regulere dette på en sund og fin måde.
I forhold til hans alder, så lyder 3-4 lure dagligt helt normalt, for at ændre lidt på nuværende og se om det kan gøre en forskel foreslår jeg dog at I forsøger med en plan med 3 lure i løbet af dagen og så en nattesøvn, som nu.
Det er samtidig vigtigt at du fortsætter med laktulose og da han vejer næsten 7 kg, så er der intet problem i at give ham 3-3½ml laktulose 2 gange dagligt. Det vigtigste er at hans mave fungerer. Det er normalt at børn der får modermælkserstatning har grønlig afføring og dette er uden betydning. Dette skyldes jernindholdet i erstatningen og er således ikke et udtryk for dårlig tarmfunktion. Det er også normalt at børn der får erstatning har problemer med hård mave og derfor har behov for laktulose.
Man siger normalt at børn der får modermælkserstatning bør have afføring en gang i døgnet. Der er dog enkelte børn som trives fint med afføring hver anden dag og så længe barnet trives så må det være sådan. Det lyder dog som om at Malthe aldrig rigtig har trives med afføring hver anden dag og derfor synes jeg I skal forsøge om I med laktulose kan bedre dette lidt og derved også skabe mere plads og lyst til flasken.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 06: Flaske
Formiddag 9: Flaske
Puttes til formiddagslur 9.30
Frokost 12: Flaske
Puttes til middagslur 12.30-13
Eftermiddag 15.30: Flaske
Sen eftermiddag sover igen en lur
Aften 18.30: Flaske
Sen aften 22: Flaske
Nat 02.30: Flaske, hvis han vågner og melder sig selv
Som du kan se her, så er der fjernet en flaske og evt. en mere, hvis han ikke selv melder sig om natten og beder om ekstra mælk der.
Jeg tænker at det er meget vigtigt at I ikke presser ham unødigt til at spise, da dette kan gøre at han fuldstændig nægter flasken, hvilket jo først giver problemer. Når han på et tidspunkt begynder på skemad, så vil dette sandsynligvis også være rigtig rart for ham, især hvis han så småt begynder at vise træthed overfor flasken.
Jeg tænker også at det er yderst vigtigt at I ikke automatisk putter en flaske i munden på ham, hver gang han kunne tænkes at ville tage imod den, men at I giver ham lov til at pludre, underholde, begynde at grine, bruge sig selv og have opmærksomheden på verden. Han har en alder nu og en størrelse, hvor I må tro på at han nok skal kunne selvregulere og det er okay. Han lyder ikke til at være i underskud med hensyn til mælkeindtag og I skal holde fast i at I har en dreng der er glad, smiler og generelt virker til at have overskud og trives.
Så jeg håber at I hermed er hjulpet lidt videre og har troen på at det er okay som han har det. Og at det også er okay at skrue tilbuddet om flasker yderligere lidt ned. Sammenlagt får han godt 1100 ml i døgnet på nuværende tidspunkt og det er meget flot, men det er slet ikke sikkert at han behøver så meget. Det er vigtigt at han også lærer hvad det vil sige at være mæt og være sulten og at maven ikke skal arbejde med at nedbryde mad hele tiden. Der skal også være plads til lidt ro i maven og det er okay.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske