Svar: Vil helst sove om dagen
11. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Hvorvidt børn skal vækkes eller ej... tja som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, men skal have lov til at sove når de sover. Men når det er sagt, så skal man jo også se på hvordan hverdagen (og ikke mindst natten fungerer) og hvis en lang eftermiddagslur på 3 timer betyder at barnet så vågner og vækker hele huset med underholdning midt om natten, ja så mener jeg at man er nødt til at vække barnet for at få døgnet til at hænge bedst muligt sammen for alle parter.
De fleste børn på 9 måneder vil fortsat have behov for at sove 2 lure i løbet af dagen. En lidt kort formiddagslur og så en lidt længere middagslur. Nogle børn sover også to lige lange lure og den fleksibilitet må der være.
Gennemsnitligt vil de fleste 9 måneders børn sove mellem 2½-4 timer i løbet af dagen og 11-12 timer i løbet af natten. Sammenlagt et døgnbehov på ca 14 timer. Det vil sige at hvis man har et barn som går sent i seng og står tidligt op, ja så vil det barn ikke sove så meget om natten, men vil i stedet have behov for længere lure om dagen. Og har man et barn som sover meget om natten, ja så vil dagslurene tilsvarende være det kortere.
En plan for dagen, der kunne passe til et barn på 9-10 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske/amning og sover lidt videre
Morgen 08: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske en time
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Tilbehør af kogte grøntsager som kogte ærter, majs, gulerod og lignende. Rester fra aftensmaden, det kan være kogte pastaskruer, kylling, frikadelle eller lignende. Vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13.30-14, sover måske 2 timer
Eftermiddag 16-17: En lille portion tykmælk med lidt frugtmos, frisk bær, rugbrødsdrys og lignende. ½ bolle med smør. Vand af kop
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slagt, grøntsager både som mos og i stykker. Evt. lidt frugtmos til dessert. Vand af kop
Puttes til natten med bryst eller flaske ca kl. 20
Som du kan se så indeholder denne plan to lure og giver plads til ca 3 timer i løbet af dagen og ca 11 timer om natten - altså de ialt 14 timer. Du skal huske at det er et gennemsnit og det betyder at nogle børn kun sover 12 timer i alt og andre sover 16 og det kan jo godt være at din dreng hører til dem der har behov for 16 timers søvn og det er okay. Det du skal se på er altså hvordan han i øvrigt trives og om han begynder at sove mere om dagen end om natten, for så er du naturligvis nødt til at hjælpe ham med at få en anden rytme og her kan det så være nødvendigt at vække ham.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske