Brev:
Øresmerter eller alderen?
11. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Øresmerter eller alderen?
Hejsa
Tak for dit svar vedr. kost og natamninger - rart at få be/afkræftet nogle af de tanker man går og roder med.
Vores natamning ligger desværre stadig kl 2 ca, men det må vi arbejde på. I mellemtiden er der sket det, at vores lille pus har haft mellemørebetændelse og har fået to tænder i samme periode. (vi afsluttede penicillin for 10 dage siden)
Det har betydet en del uro og manglende appetit og søvn. Penicillin virkede dog hurtigt og efter 2 døgn var lillepigen helt sig selv hvad humør angår. Appetitten halter stadig lidt - hun vil kun spise blendet mos og får reelt kun to skemåltider pr dag. Derudover en halv gnavebolle om eftermiddagen og lidt frugtmos også eftermiddag. Intet andet. Til gengæld ammes hun 3-4 gange mellem 20 og 6 hvor den ene gang reelt kun er hygge for der kan der hurtigt byttes ud med sut.
Hun er glad nok om dagen (når hun ellers lige har sovet!) og det med appetitten tager jeg roligt nok.
MEN hun er begyndt at vågne MANGE gange om natten. (efter afsluttet penicillinbehandling). Hun klynker i søvne, roder rundt i sin seng, piver lidt. Kommer over til mig- ammes (det hjælper nogle gange), putter lidt men kan ikke falde i søvn. Hun begynder at klynke lidt. Falder nogle gange i søvn med det samme, andre gange roder hun rundt i 1-2-3 timer i træk. Tænder jeg lyset -så vupti- er hun glad og smiler og ruller rundt og leger i vores seng. Slukker jeg igen og tænker at hun liiiige må tage sig sammen og sove- ja så klynker hun videre og kaster sig rundt.
Hun græder ikke, piver bare lidt og slet slet ikke i den grad som da hun havde den akutte mellemørebetændelse. Hun havde en enkelt dag med feber her en uge efter endt penicillinbehandling og blev checket. Der er lidt irritation i det ene øre endnu, men ikke noget der kræver behandling.
Mange siger det er tændernes skyld- men den tror jeg ikke på for de er brudt gennem nu og det fortsætter. Det er ikke hver nat men 3 ud af 4. Jeg kan snart ikke hænge sammen mere af træthed. Sover måske max 3 timer sammenhængende pr nat og så 20 min hist og pist.
Har talt med lægen som mener det er væske på ørene når det kun er om natten det driller. Han anbefaler iliadin og panodil stikpiller når hun begynder at rode rundt. Det prøvede vi i nat kl 21. Kl 2 begyndte hun igen men sov dog. Kl 4.30 fik hun panodil mikstur igen men det gjorde ingen forskel.
Hun vågner så ved 7 tiden og er jo helt kvast og træt for hun sover jo heller ikke. Til gengæld sover hun fremragende om dagen. Kommer ud og sove igen efter kun 1½ time.
Jeg kan bare ikke lide at give hende panodil hver nat fordi hun bøvler rundt. Men kan det passe at det er væske på ørene? Burde hun så ikke også være ked af det når lyset er tændt (!)? Eller er det ikke større gener end at hun kan afledes så let? For jeg kan godt se logikken i at det ikke gør ondt om dagen hvor hun jo sidder en del op.
Min læge vil give hende 14 dage og så henvise til ørelæge. Jeg ved godt at det er oplagt at det er ørene, men jeg har det lidt skidt med at give hende panodil hver nat (eller næsten hver nat) hvis det slet ikke er det.
Jeg mener at have hørt at børn i hendes alder tit har en periode hvor de sover uroligt, drømmer og har brug for trygheden. Det forklarer jo ligesom lidt bedre det med lyset!
Jeg ved godt du ikke kan sige hvad det er- jeg vil bare høre dine erfaringer med smertegraden ifbm. væske i mellemøret.
Kan man selv tage til ørelæge uden henvisning?
Det er bare så hårdt når man ikke ved om det reelt er smerter eller om det "bare" er tryghed hun søger.
Jeg skal starte arbejde om 1 måned og hun i dagpleje om 14 dage så vi har snart brug for overskuddet. Jeg synes det er synd hun skal være så træt i forbindelse med indkøringen.
Jeg glæder mig til dit svar selvom jeg godt ved det er svært at give et facit!
Tusind tak på forhånd
En endnu mere træt natteravn end sidst :o)