Svar: Øresmerter eller alderen?
11. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Sygdom er noget skidt, især fordi det altid vælter de gode rutiner man lige havde arbejdet på at få opbygget og så føles det fuldstændig uoverkommeligt at skulle starte forfra igen, men sådan er det desværre.
Du kan sagtens ringe til en ørelæge og få en tid uden at få en henvisning fra egen læge og det synes jeg da at du skal få gjort. En ørelæge er specialuddannet til netop at vurdere børns ører, hvorvidt der kan være væske, trykken og smerter og de er altså normalt bedre til dette end den alment praktiserende læge, fordi de har specialuddannelse netop i det:o)
Børn der har ondt i ørerne og mellemørebetændelse vågner når de har sovet lidt fordi det at ligge ned øger trykket i mellemøret og det giver smerter. Når man så tager barnet op og barnet kommer på højkant så svinder smerten, men når barnet atter lægges ned, så gør det atter ondt. Det gør dog ondt både nat og dag og derfor undrer det mig, hvis din datter kan sove i 1½ time eller mere om dagen uden overhovedet at reagere og her vågner glad og tilfreds.... Hvis hun havde ondt i ørerne, så burde hun også om dagen vågne med gråd fordi det gjorde ondt også at sove middagslur...
Det er korrekt at netop 8-9 måneders alderen ofte er præget af urolig nattesøvn og da dette samtidig er faldet sammen med at din datter har været syg, så kan det jo være et sammenfald af omstændigheder, der gør sig gældende hos jer.
Jeres datter gennemgår en stor motorisk og mental udvikling netop nu. Hun er rent fysisk i gang med at bruge sig selv langt mere end tidligere, hun kryber måske hen over gulvet, er måske begyndt at kravle. Du kan fornemme at hun på en gang bevæger sig mere og mere væk fra dig, tør bevæge sig lidt mere ud i verden på egen hånd og samtidig er hun om dagen langt mere tryghedssøgende. Hun har brug for at være mere i fysisk favn, se fremmede an siddende trygt hos dig, vil helst ikke over til andre og er i det hele taget mere reserveret.
Alt det hun oplever og den udvikling hun gennemgår betyder at hun om natten bruger sig selv mere fysisk og at hun også drømmer mere. Det vil sige at hun får lagt sig i stillinger hun rigtig kan komme ud af, hun har en motorisk uro og har behov for hjælp til at blive puttet godt igen. Og det betyder også at hun i drømme skal have bearbejdet alt det hun oplever og således godt kan klynke og pjevse lidt om natten, men gør det i søvne. Andre gange vågner hun op og har behov for trøst og omfagnelse og bekræftelse på at du er der for hende, at hun ikke er alene.
At have en lille natlampe tændt kan betyde at hun ved hvor hun er og det kan give lidt tryghed. Samtidig er det rigtig vigtigt at du forsøger at finde balancen imellem hvornår du skal reagere på hendes lyde og hjælpe med at blive lagt rigtig, trøste osv. og hvornår hun gerne må tumle omkring og selv finde en ny stilling og komme videre i søvnen.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt på vej:o) Fortsat held og lykke og god bedring med ørerne:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske