Brev:
Søvn og mad igen - 6 mdr.
11. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Søvn og mad igen - 6 mdr.
Hej Helen
Så er den jo gal igen…:0) Synes lige, jeg har skrevet, men nu brænder det temmelig meget på, og jeg har derfor igen brug for lidt vejledning.
Det drejer sig som altid om mad og søvn. Jeg kan ikke få det til at fungere overhovedet og lige i dag føler jeg mig fuldstændig ubrugelig som mor. Alle de forestillinger jeg havde gjort mig om moderskabet, orloven og hverdagen med det lille barn har intet hold i min virkelighed, og det gør egentlig mere ondt, end jeg troede. Måske skal jeg med det samme fortælle, at jeg skriver efter tre dage – og ikke mindst nætter – med et sygt barn. Overskuddet kan med andre ord ligge på et meget lille sted.
Men altså… Skemaden… Sidst vi skrev sammen var rådet at få skruet ned for amningen og op for skemaden. Det er ikke lykkedes, og jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre. 4½ uge har vi nu prøvet med skemaden, og hun har endnu ikke åbnet munden for skeen. Hun kigger på den, putter gerne fingrene ned i indholdet, stikker til nød tungen ud – men hun åbner ikke munden. Vi har selvfølgelig prøvet at stoppe noget ind alligevel, så hun kunne finde ud af, hvad det var, og så spiser hun det da også. Som oftest. Hvis det er tynd, blød grød eller mos, går det nemmest. Hvis det er lidt tykt, sidder det længe, længe i ganen – hvis det er klumpet, kommer klumperne ud igen. Det er som om, hun stadig ikke har opdaget, hvad det er, der skal ske.
Nu sidder hun med ved alle måltider i sin høje stol. Gnaver gerne midten ud af et stykke agurk, kører gerne en skorpe over gummerne, vil gerne sidde med æble, pærer eller andet. Drikker meget gerne vand af kop. Men skemaden rager hende en høstblomst :0) Med det åbenlyse resultat, at hun stadig er sulten efter mælk som hun plejer.
Er hun bare ikke klar til skemad eller hvad? Det er kommet helt bag på mig, at det er så svært, fordi hun ellers har været godt fremme i skoene rent udviklingsmæssigt. Det er sådan set hyggeligt nok at blive ved at forsøge. Jeg har ikke noget problem med at blive ved med at øve, men hvis der er andet, jeg kan gøre, hører jeg gerne om det.
Vi har prøvet ris, majs, hirse, øllebrød, havregrød med og uden diverse frugttoppinger. Derudover har vi prøvet mos med og uden kartoffel, en bid fisk, lidt tomatsovs. Tror, vi har været raden rundt. Hun er stadig stor og tyk – 9 kg – og virker ikke sulten, hvis bare hun også får sin mælk fra mig.
Det andet problem hænger selvfølgelig sammen med skemaden. Det er stadig søvnen… Nu har hun som sagt lige været syg med feber et par dage, hvor hun kun har fået bryst, og det har nok kun gjort det værre. Hun vil stort set kun falde i søvn med brystet lige ved sin side. Jeg prøver at lægge hende i egen seng, men hun skriger og skriger og skriger. I dag er det lykkedes at få hende til at falde i søvn i barnevognen efter 30 minutters gåtur iblandet lige dele jubel over blade og gråd over andet. Hun sov 30 minutter…
Nu sover hun igen i vores seng efter amning i sengen. Prøvede først en gåtur, men det virkede overhovedet ikke. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Har altid forestillet mig, at det måtte være til at lære et barn at falde i søvn i egen seng uden skrig og skrål. Men jeg kan ikke… Prøver dagligt at lægge hende i egen seng efter amning, men det ender stort set altid med voldsom gråd.
Hun kan godt ligge længe og pludre og se på sengeranden, men når hun så bliver rigtig træt, er det som om det går helt galt. Også selvom hun stort set er faldet i søvn ved amningen først. Det siger jo nok sig selv, at faren ikke kan putte uden mig. Flaske med MME har vi prøvet et par gange med en meget gal og grædende pige til følge. Brystet er altså inden for rækkevidde stort set hver gang, hun falder i søvn… Og det kan jo ikke blive ved.
Åh altså, lige nu er det bare rigtig svært. Hun er så skøn, så skøn. Griner, står på knæ, pludrer, smiler. Helt igennem lækker. Jeg kan bare ikke finde ud af det. Troede det ville være nemmere, end det er. Jeg har trods alt 34 år på bagen. Men det her styrer jeg overhovedet ikke. Amningen har hele tiden kørt, men det er vel også mest naturen, der styrer. Der hvor jeg skulle styre, virker intet.
Jeg synes selvfølgelig, alle andre ser ud til at klare det meget nemmere – børnene sover nemt, skovler mad ind, og mødrene har været ude at vifte med ørerne adskillige gange om aftenen, for far eller andre kan da sagtens have deres børn. Som sagt er jeg under indflydelse af ikke at have sovet tre nætter… :o)
Håber virkelig, du igen kan hjælpe os lidt videre.
Venlig hilsen
Gitte