Brev:
Mad til vores dreng
11. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Mad til vores dreng
Kære Helen
Vi er for mindre end en uge siden flyttet til Bangkok med vores dreng på 6,5 måneder, da jeg skal arbejde her i 3 år. Alle mine bekymringer omkring alle forandringerne er blevet gjort til skamme. Han er bare så glad hele tiden, sover godt og nyder alle de nye oplevelser. Faktisk har han aldrig sovet så godt som de sidste 4 dage - håber det bliver ved: )
Vi introducerede skemad, allerede da Simon var 4 mdr, da han var meget sulten. Efter et par uger så fangede han ideen og blev hurtigt glad for grød med frugtmos. I dag spiser han hjemmelavet tyk grød af boghvede, rismel, quina og majsmel med alle typer frugtmos (både min hjemmelavede og på glas). Men vi kommer ikke rigtigt videre med maden.
Han vil ikke have mos af kartofler og gulerødder og vil i det hele taget slet ikke vide af mad med bare den allermindste lille klump. Derfor har han også helt afvist øllebrød, hirsegrød, grøntsagsmos (der jo er svær at gøre 100% klumpefri når hjemmelavet). Det betyder, at jeg har svært ved at gøre hans mad varieret. Jeg har slet ikke prøvet endnu med fisk og andet kød, da han jo ikke en gang vil have grøntsager.
Han elsker at få et stykke frugt i hånden og sidder og sutter og bider i det med sine 2 tænder. Men så snart der brækker et lille stykke af, så sidder han som om han er ved at blive kvalt, indtil stykket kommer ud af munden. Jeg fornemmer altså, at han godt kan lide smagen men ikke konsistensen.
Her er en oversigt over en dag (det varierer naturligvis). Typisk tilbydes han forskellig skemad 3-4 gange i alt. Spiser det 2 af gangene og på dårlige dage kun 1.
Han drikker vand ved måltiderne.
Tidlig morgen: Bryst
Formiddag: Grød med frugtmos (spiser en lille dcl)
Bryst (fra på mandag flaske i stedet da jeg starter arbejde)
Frokost: Tilbydes ofte grøntsagsmos uden succes. Spiser så nogle gange lidt frugtmos i stedet.
Eftermiddag: Bryst
Aften: Grød med frugt mos (prøver ind imellem grøntsagsmos uden succes) (spiser en lille dcl grød)
Bryst ved sengetid
Bryst når jeg går i seng
Bryst om natten 1-2 gange.
Han får bryst efter behov - ikke efter et skema. Når jeg starter med at arbejde satser jeg på stadig at amme morgen og aften - men forhåbentlig snart ikke om natten længere : (.
Han får mad 1,5 - 2 timer efter en amning, når han er udhvilet og lidt sulten uden at være FOR sulten.
Jeg kunne godt bruge nogle råd til, hvordan jeg kommer videre med babymaden, så det ikke kun er de findelte grødtyper, Simon vil spise. Han er jo en sulten drenge og kan godt lide ske, kop og selve spisesituationen.
Han kan forresten godt lide yoghurt naturel med frugtmos. Men er det ok at give en sådan portion til fx morgenmad.
Så vidt jeg kan se, så øver han sig endnu ikke i at tygge.
Mange hilsner Linda