Svar: Mad til vores dreng
11. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Linda
Børn der er blevet ammet meget har normalt en rigtig god kæbemuskulatur og det med at tygge skal nok komme. Det vil være en god mundmotorisk øvelse for ham at du giver ham brødskorper og lignende som han kan sidde med i munden. Han vil kunne bløde det op med spyt og vil således vende sig til at få små stykker i munden, nogle gange vil han komme til at stikke det for langt ind i munden, hvilket vil kunne fremkalde hoste eller brækrefleks, men det er ikke farligt for ham, det er jo en øvelse og han skal også lære at blive opmærksom på hvad det gør at få noget ind i svælget.
Det lyder som om at Simon er mest til de lidt søde, og det kan man jo ikke fortænke ham i:o) Jeg tænker at I der, hvor I bor, må kunne få flere lidt søde grøntsager end vi kan herhjemme. Man kan f.eks. få sweet potatoes, gulerod og ærter er også mere sødt, det samme er rigtig mange rodfrugter og så tænker jeg på sådan noget som bambusskud og kastanjer eller andre asiatiske ting må kunne bruges.
En sur-sød-sovs synes mange børn også smager vældig godt og lige nu handler det om at finde noget som tiltaler ham i smag og så gør konsistensen ikke så meget. Du må meget gerne blende det så han ikke kløjs i det, og så tænke på at give ham smagsvariation og gerne noget lokalt :o) sovs generelt er ofte godt til at give smag og noget børn sætter stor pris på, nogle gange er en smørsovs det der lige sætter prikken over i´et på grøntsagsmosen og gør at den glider ned.
Du kan også gøre det at du bruger risgrød som basis og på den kommer du så gulerodsmos, ærtemos eller mos af avokado eller lignende. Du kan også lave mos ved at blende f.eks. søde kartofler, pastinak, græskar og gulerod. Du kan se om han kan lide dette eller du kan igen komme det på som topping på en portion risgrød, som han er glad for.
Selvom han er 6 måneder nu og gerne må få lidt komælk så betyder det ikke at han skal have større mængder af dette og jeg synes han er lidt for lille til at begynde med yoghurt. Derimod kan han godt få jeres mad, sovs osv. hvis du bruger sødmælk til dette og på den måde kan han få mere og mere af den mad I spiser. Først efter 9 måneders alderen bør han få mere komælk og jeg synes umiddelbart ikke at du skal begynde med yoghurt før omkring denne alder. Dog med den undtagelse at hvis han pludselig får lidt diarré eller lignende, så kan lidt A38/Acidophilus med reven æble eller banan være meget godt:o)
Jeres dagsplan ser fin ud, det du skal fokusere på er altså variation og forsøge at få grøntsagerne ind ved at blande grød og grøntsager og ved at blende det hele så fint at han kan kapere det. Ved siden af skal han så have brødskorper, stykker af agurk og lignende som han kan sidde og gumle lidt på og øve sig med og I skal alle sammen sidde ved bordet, han skal sidde i høj stol, det skal være hyggeligt.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Også med det nye arbejde og livet i Bangkok..:o) Dejligt at høre at alt i øvrigt er forløbet så problemfrit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske