Svar: Mor, mor og mere mor....
11. oktober 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Christina
Din lille datter har altid været en meget tryghedssøgende lille pige, hun har altid haft det bedst siddende i jeres favn, hun har i en lang periode ikke ville over til andre og slet ikke mænd, hun har generelt haft meget behov for tryghed og fysisk nærhed både i løbet af dagen og når hun skulle sove. Det er altså en del af hende og det bedste du kan gøre er at give hende den fysiske kontakt som hun beder om.
Når hun gerne vil på arm hele tiden, når hun hænger sig i dine bukser osv. så kan du meget nemt komme til at virke lidt irriteret og måske nogle gange lidt afvisende, hvilket jeg tænker kan forstærke problemet. Jeg tænker derfor at du skal forsøge at give hende meget mere fysisk kontakt og tænke at jo mere hun er 'tanket op' jo bedre vil hun også kunne sidde på afstand af dig, jo lettere vil det være for hende at klare jeres adskillelse og kunne nøjes med at se dig.
Du skal læse bogen "Fantastiske forældre" af Margot Sunderland, du finder den i min bogguide under opdragelse. Den beskriver netop vigtigheden i at give børn fysisk kontakt. Den beskriver hjernes udvikling og hvordan barnets hjerne udvikler sig positivt, når man giver barnet masser af fysisk kontakt og nærhed. Hvordan børn reagerer på separationer, hvorfor de reagerer som de gør og hvordan du skal reagere på dit barn, når hun klynger sig til dig og hvorfor.
Jeg tænker at den bog vil kunne give dig lidt ro i sjælen omkring din lille datter og vide at det er okay, at det kun kommer godt igen. Så selvom det er svært og godt kan føles anstrengende nogle gange, så er det faktisk givet rigtig godt ud på sigt.
Jeg tænker også at det betyder noget hvor mobil Flora er, kravler hun? Går hun? Jo mere mobil hun er, jo mere vil hun jo kunne følge efter dig og jo mere rolig vil hun også blive, når du går ind i et tilstødende lokale. I takt med at hun udvikler sig rent motorisk, sker der altså også nogle mentale ting:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske