Svar: Flaskeafvænning, kalk nok
11. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Maja
Da jeres dreng er så glad for flasken som han er, så er der ingen grund til at I stopper med den lige nu. For det første har han brug for de ca 400ml mme dagligt indtil 12 måneders alderen for at få sit jernbehov dækket og derudover så lyder det ikke som om at flaskerne påvirker hans øvrige indtag af mad.
Der er forskellige måder at nedtrappe flasken på. Nogle gange kan man skrue indtaget ned, så han får mindre og mindre og vender sig til det, andre gange kan det være en bedre løsning at fjerne flasken helt og sætte noget andet i stedet. Det er helt forskelligt hvad familier oplever virker bedst.
Du skriver at han er meget sulten om morgen og at det især er der, du tænker han vil få problemer med at undvære flasken. Kunne det tænkes at han i en overgang ville have glæde af at få en portion grød som natmad, altså lige inden han skal i seng, som supplement til aftensmaden. Det kan også være en portion frugtgrød med mælk som gives som dessert til aftensmaden. Dette for naturligvis at fylde ham lidt ekstra op, så han bliver i stand til at sove lidt længere om morgenen.
Med hensyn til mælk og manglende indtag, så er det sådan at mælkeallergikere anbefales brug af Nutramigen eller Profylac som er højt hydrolyserede modermælkserstatninger helt frem til 3 års alderen og evt. længere. Når børn med mælkeallergi ikke længere får modermælkserstatning så gives i stedet en kalktablet dagligt.
De fleste børn skal være 1½ år inden de kan finde ud af at tygge en tablet, kalktabletter kan dog fåes i forskellige former og således også som f.eks. brusetabletter, så barnet kan drikke sig til sit kalkbehov. Man anbefaler et kalktilskud på 500mg kalcium dagligt.
Hos jer er der jo ikke problemer med mælkeallergi og jeg tænker at mælk kan indgå i madlavningen, det vil sige via sovs, som mælk på og i en portion grød, mos osv. Også ost indeholder kalk og du kan lave milkshake, hvor du blender f.eks. en banan med noget sødmælk eller letmælk, det kan mange børn bedre lide end at drikke mælken og spise bananen ved siden af hinanden.
Da din dreng således vil kunne få en vis mængde mælk via kosten, så må det vurderes individuelt om det vil være nødvendigt med et kalktilskud og dette skal vurderes af lægen. Små børn (1-3 år) behøver ikke få 500ml mælk dagligt, da det godt kan komme til at fylde forholdsvis meget i forhold til deres øvrige indtag og energibehov og de kan således godt nøjes med mindre. Men kosten lever nemmere op til det anbefalede indhold af mineraler og vitaminer, hvis det indeholder 350ml eller derover mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det vurderes som sagt af lægen om kalktilskud er nødvendigt i hvert enkelt tilfælde.
For skolebørn er det derimod anderledes. Hvis de ikke drikker mælk eller mælkeprodukter, så vil det være anbefalelsesværdig med et tilskud på 500mg kalcium dagligt.
Fortsat held og lykke med ham, rigtig god weekend og efterårsferie, hvis I holder det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske