Svar: Sove ude - 15 mdr.
14. oktober 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Linda
Hvor er det dejligt at høre at indkøringen er gået så godt og at din lille datter trives med at gå i vuggestue:o)
Da din datter nu er 15 måneder, så er der stort set ingen problemer i at hun sover ude. Tværtimod nyder mange børn faktisk dette og i Danmark går vi jo meget ind for den dejlige kulør som det at sove i frisk luft giver. Det er hovedsageligt i barnets første måneder, hvor kredsløbet endnu er lidt umodent, at man ikke anbefaler at barnet sover ude i fugtigt vejr.
Børn må gerne sove ude i klar frost og det må være ned til minus 10 grader. Du skal naturligvis sikre dig at din datter er klædt på efter vejret, at barnevognen er tæt, så hun ikke får træk og kuldeindfald fra jorden - præcis som du beskriver kan gøres med aviser eller lignende. Derudover er det vigtigt at stille vognen et sted, hvor der er en smule læ. I vuggestuen har de sandsynligvis et læskur, hvor børnene står og sover.
Syge børn bør aldrig sove ude og børn som sover ude, når det er meget koldt, bør ikke være ude mere en 1½-2 timer af gangen. Jo mindre barnet er, jo hyppigere skal man tilse barnet, når det sover og sikre sig at det har det godt.
Børn skal være ret gamle inden de selv er i stand til at fortælle at de fryser. Derfor kan børn meget hurtigt blive afkølet og faktisk få det for koldt uden at de reagerer. Man kan således ikke regne med at barnet vågner op og klager sig fordi det fryser. Samtidig ligger små børn jo ret stille, når de sover, hvilket jo også er med til at de lettere bliver kolde og falder dynen lidt ned, så tager de ikke selv dynen op om sig. Man er derfor altid nødt til at tjekke til barnet når det sover og sikre sig at det ikke fryser, får træk osv.
Skadelig afkøling kan ske ved lave temperaturer, men kan også ske ved højere temperaturer, såfremt der er vind eller fugtigt vejr. Er du i tvivl om vejret er i orden, kan du derfor sætte dig ved siden af barnevognen på en havestol og derudfra vurdere, hvor koldt det egentlig er, og om dit barn er klædt tilstrækkeligt på og ligger godt nok i læ for regn og vind. Det at sidde stille ved siden af vognen giver et meget godt billede af hvor koldt det egentlig er.
Julie må gerne sove ude i fugtigt vejr, med mindre hun lider af astmatisk bronkitis eller lignende:o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske