Svar: Jeg har behov for at han kan falde i søvn af sig selv
14. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Det er dejligt at høre at din dreng har taget fint imod skemaden og nu er oppe på at kunne spise en hel dl. Jeg vil dog foreslå dig, at du ikke propper ham for meget, men at du i stedet deler skemaden ud på to portioner i løbet af dagen. Det er således bedre at give ham 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. x 1. Dette fordi det giver plads til at følge efter med mælk og mælken er fortsat hans vigtigste indtag.
Da han nu er 4 måneder gammel og igang med skemaden, så vil det stille og roligt blive lettere og lettere for dig at få lidt struktur på dagen og dermed også lidt faste rutiner for søvn. Det at kunne putte til nogenlunde fast tid og vide hvornår han sover, giver naturligt lidt mere overblik, mulighed for at få lidt praktiske ting fra hånden og dermed også lidt mere overskud til dig.
Jeg er ikke tilhænger af "godnat og sov godt" og mener ikke at man skal lade sit ligge og græde sig i søvn. Jeg synes derimod at det er helt naturligt, at et 4 måneders barn har behov for at få mælk inden han skal sove. Det er trygt og rart og en god måde at falde i søvn på og hvis du ikke ønsker at amme, så er alternativet derfor en flaske. Så kan far give en flaske om aftenen og på den måde erstatte dig og jeg synes at en flaske er langt at foretrække fremfor at jeres dreng skal græde sig i søvn. Med den alder han har, kan I vælge at give almindelig modermælkserstatning eller I kan forsøge med vælling.
I skal regne med at han vil have behov for at sove ca 3 gange i løbet af dagen og hvor lange hans dagslure er afhænger af, hvor meget han også sover om natten. En plan for dagen med amning, 3 lure, skemad x 2 og evt. flaske til natten kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9: Amning
Puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse eller boghvede, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 12.30-13
Eftermiddag 15-16: Ammes
Sen eftermiddag 16.30-17: Sover sen eftermiddagslur
Aften 18: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten kl 19.30-20 eller far kan give en flaske her med modermælkserstatning eller vælling. Far kan endten sidde med ham eller lægge sig med ham, - hvad der nu virker. Det vigtigste er at dagen afsluttes på en god måde og at jeres lille dreng forbinder det at skulle sove med noget rart.
Sen aften 23: Ammes
Nat 24-06: Amning evt. x 1
Jeg håber at ovenstående giver dig et indtryk af hvordan en dagsplan kan se ud og at I hermed er hjulpet lidt videre på vej. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske