Brev:
Putning - 4 mdr.
15. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Putning - 4 mdr.
Hej
Vi har en datter på snart 4 måneder, som er meget svær at putte.
Hun har lige fra fødslen været en meget opmæksom pige, som kigger meget intenst rundt. Vi er derfor også opmærksomme på, at skærme af for hende, når det bliver for meget. Hun er ikke en baby man kan tage med overalt, så derfor er vi meget hjemme med hende og ikke for mange gæster i huset. Hun er meget kvik og udvikler sig meget hurtigt. Er rigtig glad for at ligge på maven og er også rigtig god til det. Sutter på hænder og fødder og er begyndt at rulle fra ryggen om på maven.
Hun er glad og tilfreds en halv til en hel time efter hun er vågnet og så bliver hun meget hurtigt træt igen. Det skal også lige siges at hun er begyndt at vågne 2-3 gange hver nat, fordi hun er sulten.
Hun har aldrig været nem at putte.
Normalt putter vi hende ved en 7 tiden. Hun er sommetider træt allerede ved en 6 tiden, Er i hvert fald pylret og ser træt ud. men kl 6 er det næsten umuligt at putte hende. Når hun kommer ned i sin lift er det som om hun bare bliver helt frisk igen. Som sagt har hun aldrig været nem at putte, men i en periode gik det bedre. Og der gjorde vi nogenlunde det samme som vi gør nu. Men nu går det dårligt igen.
Vi er begyndt at spise kl 6 hvor hun er med til bords. Derefter går vi lige ind i stuen hvor vi sidder med hende i 5-15 min. Så går enten far eller mor med hende ind i soveværelset. Og allerede når vi nærmer os soveværelset begynder hun at græde og blive urolig. Tit lægger jeg hende ned selvom hun græder (har det svært med det) for sommetider falder hun mere til ro når hun bliver lagt ned og sommetider ikke. Så græder hun nede i liften, måske starter hun med at vende hovedet til siden og ser ud som om der er faldet ro på hende, men så lige pludselig bliver hun igen urolig, ben og hænder kører på hende, hænderne ryger op til sutten og tager den ud, og så bliver hun endu mere ked af det. Jeg bliver hos hende og siger blidt at nu skal du sove og at jeg godt kan forstå at det er svært at falde i søvn.
Vi har også en sang hun hører hver gang hun skal sove. Nogle gange falder hun i søvn efter at have grædt i et stykke tid og andre gange skejer hun helt ud, går helt amok, er meget ulykkelig og bliver først rolig, når hun kommer op og har siddet ved en et stykke tid.
Måske bilver hun forvirret af at blive taget op igen, men jeg tror bare ikke at vi kan få hende til at sove, når hun er så urolig. Så tager vi hende med ind i stuen igen og starter forfra senere. Nogle gange bytter vi også, når enten mor eller far ikke kan holde det ud mere.
Det er bare så hårdt at gå det igennem hver aften. Jeg synes jo det er så synd for hende og det er hårdt fordi man jo bare synes man gør alt for at hun skal have det godt, og så alligevel er hun ikke tilfreds. Sengen og det at sove skal jo forbindes med noget rart, men hvordan gør vi det? Og hvordan undgår vi al den gråd om aftenen når hun skal sove? Og hvorfor vil hun ikke sove?
Har tænkt på om hun måske er sulten. Men det starter jo når hun skal til at i seng. Det samme sker hvis hun skal sove indenfor om dagen. Det vil hun ikke men så snart hun kommer ud i sin barnevogn falder hun i søvn. Så er det vel ikke sult?
Om dagen sover hun udenfor i sin barnevogn. Det går rigtig fint. Hun kan nemt sove 3 timer i træk derude. og et par timer senere om eftermiddagen.
Vi prøvede at gå fra lift til tremmeseng, men det fungerede ikke. Her bliver hun ved med at trække dynen op og ned over hovedet og benene kører bare derud ad så hun blev endnu mere febrilsk. Hun faldt da til sidst til ro om aftenen.
Jeg forsøger at der er så meget ro omkring hende som muligt om dagen. Vi tumler og leger hun ligger på maven og alt det der.
Det var en lang smøre. Håber du kan finde hoved og hale i det.
Glæder mig til at høre fra dig.
Den fortvivlede mor og far