Svar: Putning - 4 mdr.
15. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære fortvivlede forældre
Tak for jeres brev. Jeg kan godt høre at I allerede har gjort jer mange rigtig gode overvejelser og altid har været meget omkring jeres lille pige. Børn er jo forskellige og nogle børn har rigtig meget behov for hjælp til at lukke verden ude, blive skærmet og finde roen, hvor andre børn fint kan klare dette selv. Jeres datter lyder til at være meget aktiv og rigtig meget på og netop disse børn har ofte brug for hjælp, når de skal sove. Det lyder som om at I hele tiden har været meget opmærksomme på dette og det I beskriver lyder rigtig fint.
I fortæller at jeres datter sover godt i løbet af dagen og at hun godt kan sove 3 + 2 timer. Det vil sige at hun allerede i en alder af 4 måneder kan nøjes med to lure dagligt, hvilket mange børn faktisk først er i stand til efter 6 måneders alderen. Sammenlagt får hun dog sit søvnbehov dækket og hvis hun trives bedst med de to lure, så er det sådan det er. Jeg tænker dog, at der kan være derfor at det er så svært for jer at vurdere, hvornår hun egentlig skal puttes om aftenen.
Hvis hun sov 3 lure, så ville den sidste lur ligge sen eftermiddag og hun ville således ikke være så træt kl 18, men hun er træt her fordi det er lidt tid siden hun egentlig er vågnet fra sin sidste lur. Samtidig har hun dog sovet det hun har behov for, dog fordelt på 2 lure og derfor er hun ikke træt nok til at blive puttet mellem 18-19, men burde faktisk blive puttet lidt senere, måske først omkring kl 20. Jeg tænker at det er derfor I oplever at hun protesterer lidt, når I lægger hende og samtidig også liver lidt op.
Søren Berg, som er en af vores største søvneksperter her i Danmark, han taler om at der kører et søvntog og at man skal stige på toget, når det kommer forbi. Hvis man misser toget, så nytter det ikke noget at lægge barnet til at sove, men i stedet må man tage barnet med ind i stuen igen og så forsøge at putte barnet næste gange søvntoget kører forbi. Det vil nogle gange være efter måske 45 minutter og misser man dette tog, så kan man forsøge igen måske 20 minutter efter.
At I tager jeres datter med ind i stuen er således ikke at gøre hende en bjørnetjeneste, men faktisk rigtig godt. Der er ingen idé i at give hende en dårlig oplevelse, når hun skal sove og dermed forbinde sengen med noget som ikke er rart. Så når I spørger mig "hvordan lærer vi hende, at det at sove og sengen er noget rart?" ja så handler det om ikke at tvinge hende til at ligge i sengen, når hun protesterer, men i stedet acceptere at I ikke nåede toget, da det kørte forbi og I må forsøge at nå det næste... forstår I hvad jeg mener?
I spørger om hun er sulten og det er svært at svare på. Jeg kan ikke se om jeres datter ammes eller får flaske, men aldersmæssigt kan det jo godt være at hun har behov for noget ekstra. Nogle familier har rigtig stor glæde af at give en flaske vælling til natten og for andre er det uden virkning. Vælling er heller ikke noget man behøver give, hvis hun ammes kan hun i princippet lige så godt starte med en rigtig grød og springe amningen over. At få en flaske mælk er dog løsningen for nogle familier og hvor I står henne i forhold til dette ved jeg ikke - det er jo første gang I skriver til mig:o)
Når jeres datter græder om aftenen, så skal I vurdere hvad gråden handler om. Den gråd som I beskriver som lidt overtræthed og lidt let protesteren mod at blive lagt, - den er helt i orden. Så er det helt okay at lægge hånden beroligende på hende, vugge hende lidt i liften osv. og hjælpe hende til at komme ind i søvnen. Men den gråd som er ulykkelig, hvor hun græder meget og har behov for at komme i favn for at finde roen - den gråd skal I reagere på og her skal hun tages op. Det er uhyre vigtigt at små børn trøstes, når de har behov for det. Det fremmer deres hjernemæssige udvikling og sætter dem i stand til at tackle stressede situationer senere i livet.
Jeg håber at mine tanker her hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske