Brev:
Amning, forstoppelse og laktulose
15. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Amning, forstoppelse og laktulose
Kære Helen
Jeg har en dreng på godt 6 mdr som er kommet rigtig fint igang med skemad. Han får havregrød med sveskemos til morgen, grød med frugtmos til frokost og grønsagsmos af forsk. grønsager til aften. Han spiser fint af det hele (dvs. min. 1 dl) og elsker det lige meget hvad vi serverer for ham - især grønsagsmosen er han glad for.
Da han gennem en måneds tid har sovet 3-4 timer ad gangen om natten, hvorefter han vil op og ammes, rådede vores sundhedsplejerske os til at vi skruede op til 3 måltider om dagen, hvor han fik lov at spise hvad han ville - og det er så der vi er nu. Imidlertid fik han forstoppelse og får derfor nu ca. 8 ml laktulose om dagen (vejer godt 8 kg).
Nattesøvnen er dog desværre ikke blevet bedre og han bliver stadig ammet 2-3 gange i løbet af natten + tidlig morgen. Hans søvn i løbet af dagen er dog tilgengæld blevet bedre og han sover nu 3 lure af min. 1½ times varighed om dagen, hvilket vi før i tiden kun kunne opnå ved at køre med ham i barnevognen.
Mit spørgsmål går imidlertid på hans forstoppelse. Laktulosen har hjulpet ham til at han nu har afføring mindst en gang om dagen og det virker ikke til at være helt så slemt for ham at komme af med. Det er dog stadig formet som en klump der virker ret sej. Her imorges da vi ville tage ham op kastede han rester af aftensmaden op og har kastet op igen her til morgen/formiddag og har ikke rigtig ville spise noget andet end lidt hjemmelavet æblegrød.
Da opkast jo kan være en bivirkning ved laktulosen er jeg derfor lidt i tvivl om jeg skal trappe ned med den. Hvad konsistens bør hans afføring have før jeg begynder at trappe ned? Eller har du andre bud på hvad opkasten kan skyldes?
Trods det at han spiser så forholdsvis meget skemad ammer jeg ham fortsat en del i løbet af dagen og - som sagt - natten. Da jeg godt snart kunne tænke mig lidt mere nattesøvn overvejer vi at prøve at vende ham fra natteamningerne, men vil jo ikke gøre det hvis han fortsat har behov for mælken. Hvor meget amning har en dreng i den alder ca. behov for?
Han bliver typisk ammet ialt ca. 6 gange på en dag (inkl. natten). Det skal lige siges at han hele tiden har været en meget sulten dreng, der udelukkende er blevet ammet til han var godt 5 mdr. (fødselsvægt 3180 g - nu 8300 g)
Mange hilsner
Signe