Svar: Allergi, amning og narkose
15. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
I forhold til allergi så skriver sundhedsstyrelsen i deres vejledning til sundhedspersonale:
"Spædbørn, hvis forældre og/eller ældre søskende har/har haft sikker allergisk sygdom (astma, høfeber, børneeksem, fødevareallergi) evt. kombineret med forhøjet navlesnors IgE, har en øget risiko for at udvikle allergisk sygdom. Flere undersøgelser har vist, at man hos børn med særlig risiko for allergiudvikling kan nedsætte, men ikke fjerne, risikoen for udviklingen af fødevareallergi, hvis børnene ernæres udelukkende med modermælk og/eller højt hydrolyserede modermælkserstatninger i de første 4 levemåneder".
Senere skriver de: "Efter de første 4 levemåneder kan man give almindelig komælksbaseret modermælkserstatning og efter 4 måneder kan - og bør - allergidisponerede børn ernæres som andre børn uden specielle kostrestriktioner".
Ovenstående er alt sammen citater fra Sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring - vejledning for sundhedspersonale 2005".
Jeg synes det er rigtig fint, at du er begyndt at malke lidt ud, så din dreng kan få din mælk. Jeg synes det er fint at du malker det ud du kan og den mælk kan din dreng så få den dag du skal opereres endten af en flaske eller af en kop. Hvis han har behov for yderligere mælk, så kan I købe en almindelig modermælkserstatning og give ham dette. I kan overveje at købe den erstatning som hedder Nan H.A., som er en delvist hydrolyseret modermælkserstatning. Der kan godt være en effekt at dette, men den er mindre end effekten af højt hydrolyserede produkter (som f.eks. Profylac og Nutramigen).
Hvis jeres søn har mælkeallergi så er det Profylac eller Nutramigen I skal give, men det vil I jo ikke vide, før I har prøvet at give jeres dreng komælk eller erstatninger/skemad med almindelige komælksproteiner... og der er ingen tvivl om at de almindelige modermælkserstatninger smager betydeligt bedre end de højt hydrolyserede erstatninger gør.
Så for at skabe lidt overblik: Jeg foreslår at du malker det ud du kan. Din mælk kan gøre det lettere for ham at tage flasken og ellers kan din mælk også gives af en lille kop, bruges i maden osv. Det behøver bestemt ikke gå til spilde og modermælken er jo vigtig:o) Ved siden af dette så synes jeg I skal købe Nan H.A, da dette har delvist spaltede komælksproteiner. Det dur ikke hvis barnet har mælkeallergi, men det er bedre end andre almindelige erstatninger, da det på grund af proteinspaltningen har en vis forebyggende effekt. Ved siden af mælk, kan jeres dreng få skemad og far vil fint kunne give dette, vand vil jeres søn også kunne drikke af en kop.
Du skal naturligvis tale med narkoselægen inden operationen og her fortælle at du ammer og så tale med lægen om, hvilken type smertestillende medicin du kan tage efter operationen, så du fortsat kan amme din dreng.
Hvorvidt I skal blive ved med at øve med flasken afhænger af situationen. Hvis han bliver helt ulykkelig, så er det bedre at far øver, når mor ikke er til stede og alt andet er udelukket. Det vil være hensigtsmæssigt på dette tidspunkt (hvor du er indlagt) med en fast plan for skemad og flaske og det vil godt kunne betyde at jeres dreng tager imod. Derudover tænker jeg at jo mere flaske du giver nu, jo mere vil din mælkemængde nedsættes og det er der jo umiddelbart ikke grund til...
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med operation, flaskegivning osv.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske