Svar: Vitaminpille og sprog
15. oktober 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Signes mor
Da Signe nu er 1½ år gammel, tænker jeg at I kan give hende en multivitamintablet. I kan købe tyggetabletter til børn og gør det at I i begyndelse knækker den i kvarte og giver hende den i 4 små dele, så er I sikre på at hun ikke får dem galt i halsen.
Hvis Signe er meget mørk i huden, det vil sige, hvis en af jer forældre ikke har dansk baggrund med er mørklødet og hun derfor har arvet noget af denne mørke farve, så kan man vurdere om det vil være godt for hende at få lidt ekstra D-vitamin tilskud. Men hvis hun ikke er mørk i huden, så burde hun blive dækket fint ind ud fra det I fortæller.
Med hensyn til sprog så er det helt korrekt at der sker rigtig meget med hendes sproglige udvikling fra nu af.
Fra 16 måneders alderen begynder børn at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord.
Omkring 22 måneder begynder barnet at sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår. Og omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far).
Stille og roligt stiger barnets ordforråd og man taler her om at barnet har en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Det er især mellem 2-3 års alderen. Gennemsnitligt har et 3 årigt barn et ordforråd på 600 ord, og igen - nogen har mindre og andre betydeligt mere...
Et 3 årigt barn vil gennemsnitligt være i stand til at sætte 4-6 ord sammen i en sætning - igen er der store individuelle forskelle, hvor nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:o)
Så det er som du kan se meget fint det I oplever med Signe og stille og roligt kommer der mere og mere til. Så fortsæt I med at tale med hende, synge for hende, læse bøger, sætte ord på det I ser og det I gør i dagligdagen. I skal ikke afkræve hende svar "kan du sige...?", men I stedet bruge ordene på flere måder og så se om hun ikke selv forsøger at sige det, hvorefter I så gentager. F.eks. "Vil du ha mælk", "skal mor hælde mælken op til dig", "sådan, drik du din mælk", "nu stiller mor mælken her på bordet" - sådan gentages ordet mælk på flere måder og hun lærer at det er mælk. Samtidig vil hun af egen fri vilje kunne se "mælk", måske bliver det bare til "mæ" og du vil kunne sige "Ja det er mælk".
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske