Brev:
Min datter irettesætter andre børn
15. oktober 2007
Alder:
2 år, 3 mdr.
Min datter irettesætter andre børn
Kaere Helen,
Jeg har brug for et godt raad igen, denne gang til temaet opdragelse. Det er maaske nok et luksus problem, men jeg ved ikke helt hvordan jeg bedst skal forholde mig til min 2-aariges datter „opdragelse“ og irettesaettelse af andre boern.
Ronja er et rimeligt nemt barn forstaaet paa den maade at hun i det store og hele retter sig efter os, naar hun faar en formaning om (inklusive forklaring paa hvorfor) at der er noget vi ikke vil have hun goer.
Problemet er bare at hun er meget irettesaettende over for andre, fremmede boern. Hvis vi f.eks. er I Zoo og jeg beder hende om ikke at klatre op paa afskaermingen til dyrene fordi at det kan vaere farligt, saa hoerer hun efter. Men naar hun saa ser andre boern der goer det, raaber hun hoejt til dem at det maa man ikke. Og hun er meget konsekvent – gaar hen til dem og irettesaetter dem med et strengt blik. Det samme hvis der er boern der f.eks. klatrer rund paa saederne i toget med sko paa. Pädagogerne oplever det samme i boernehaven, hun er meget bevidst om noget er rigtigt eller forkert og irettesaetter straks boern, som der f.eks. skubber et andet barn.
Jeg synes det er svaert, for jeg er jo glad for at hun goer som jeg beder hende om og acceptere det. Jeg synes jo egentlig ogsaa det er helt fint at hun irettesaetter boern der skubber eller slaar paa andre.
Paa den anden side opstaar der til tide nogle lidt uheldige situationer, när hun „retter" paa andre fremmede boern, da hun er meget staedig og vedholdende. Men jeg synes det er svaert at faa hende hjulpet ud af situationen igen uden at hun bliver forvirret over min reaktion. Jeg tror hun forventer at jeg hjaelper hende med at irettesaette de andre boern.
Har du en eller anden god die, hvordan jeg bedst reagerer i saadan en situation?
Kaerlige hilsner fra Ronjas Mor