Svar: Min datter irettesætter andre børn
15. oktober 2007
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Ronjas mor
Dejligt at høre fra dig igen, det er lang tid siden, men det er jo tegn på at I har det godt:o)
Jeg kan godt forstå du synes det er problematisk at Ronja irettesætter de andre børn og med den alder hun har, er det svært umiddelbart at gøre særlig meget ved det.
Du har ret i at de andre børn naturligvis heller ikke må kravle op, at de ikke må slå andre osv. og det er fint at Ronja griber ind. Det er jo ikke for at genere de andre, men mere for at fortælle dem at det er forkert det de gør, hun søger jo at hjælpe dem med at gøre det rigtige.
Et eller andet sted, så tænker jeg at du naturligvis skal prøve at se det som noget positivt at hun har en så veludviklet retfærdighedssans som hun har. Samtidig skal hun dog også stille og roligt lære, hvornår hun skal gribe ind og hvornår hun ikke skal. Børn der går sammen med deres forældre i zoo - de skal naturligvis opdrages af deres forældre, men børn som bliver slået af andre børn på legepladsen og hvor der ikke er nogen voksne i nærheden - her er det da kun godt at hun markerer at det ikke er i orden, sådan må man ikke gøre.
Når du oplever at hun irettesætter andre børn, hvor det er forældrenes opgave at gøre det, så tænker jeg at du skal sige det til hende. Du skriver "det er svært at få hende hjulpet ud af situationen uden at hun bliver forvirret over min reaktion" og jeg tænker at måde at gøre det på er ved at bekræfte det hun ser og det hun siger "ja det er rigtigt, de andre børn må heller ikke klatre op og ind til dyrene, men det er deres mors arbejde at fortælle dem det".
Igen er hun så lille at det kan være svært at forklare særlig meget, men da hun har den evne så vil det sandsynligvis følge hende i årene frem. Når jeg har siddet som skolesundhedsplejerske, så har jeg faktisk ofte talt med børnene om hvad der er børns arbejde og hvad der er voksnes arbejde. Det er f.eks. ikke usædvanligt at pigerne klager over drengene og irettesætter dem - Ifølge mange piger, så er drengene jo slemme til ikke at høre efter. De sætter sig ikke ned når de bliver bedt om det, de tager ikke madkassen frem, de glemmer at skifte til indesko, de larmer selvom de er blevet bedt om at tie stille osv.
Og pigerne har jo sikkert ret, lærerne klager også nogle gange over at drengegruppen er for urolig, men igen er det ikke pigernes opgave at tage sig af dette, det er lærerens opgave og jeg gør meget ud af at snakke med dem om det.
Ronja vil sikkert også i takt med at hun vokser op, begynde at bemærke at andre børn og voksne ikke gør som man bør gøre og hvor du nogle gange vil have svært ved at svare på hvorfor. Det kan f.eks. være "hvorfor får hun lov til at sidde foran i bilen, når jeg ikke må" og du kan se at det faktisk både er uforsvarlig og ulovligt - barnet må ikke sidde på forsædet...
Jeg tænker derfor at du naturligvis skal møde Ronja og fortælle at hun har ret, at det hun ser er forkert, men at det ikke er alt at hun skal bekymre sig om. Det er ikke hendes arbejde, det er de voksnes. At det så nogle gange virker at det er et andet barn som siger det og kommenterer, det er jo så en anden sag:o)
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske