Svar: Vil gerne have at hun sover længere om natten
15. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Liselotte
Tak for dit brev. Jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig og jeg tænker umiddelbart at der er flere ting som gør sig gældende.
For det første fortæller du at du slet ikke ammer i løbet af dagen mere. Din datter er 9 måneder gammel og jeg tænker derfor at hun jo fortsat har behov for mælk - så hvis hun ikke ammes, hvordan får hun så sit mælkebehov stillet?
Det vil aldersmæssigt være passende med 2-3 amninger dagligt. Det er i 9-10 måneders alderen at de fleste børn skærer amningerne ned til dette og i alderen 10-12 måneder vil de fleste børn fortsat have behov for 2 amninger eller alternativt to flasker dagligt. Giver man modermælkserstatning og de får min 400ml mme på flaske, så behøver de ikke jerntilskud. Giver man bryst, så skal de have jerntilskud ved siden af.
Nu ved jeg som sagt ikke hvad du gør, men det jeg tænker er at det jo godt kan være et reelt behov for mælk der gør at din datter vågner om natten. Det er hendes måde at sikre sig de 400ml mælk på. Derfor synes jeg at du skal overveje om du kan amme hende f.eks. tidlig morgen, aften og sen aften eller om I skal give hende en flaske. Flasken vil far jo kunne give hende og han vil således kunne lære hende at sove uden brystet, samtidig kan man diskutere om det er en idé at introducere en sutteflaske nu hvor hun er 9 måneder gammel - det afhænger helt af hvad familien har behov for, hvad der passer bedst. Omkring 12 måneders alderen skal flasken jo afvænnes igen.
Derudover tænker jeg at jeres datter har en alder hvor hun er i separationsfasen. Fra at sidde på skødet sidder hun nu mere ved jeres fødder og sidder lidt væk fra jer, hun er begyndt at kravle og bevæger sig således mere og mere væk fra jer rent fysisk. Hun ser tilbage på jer, tjekker at I er der, kommer hen - skal 'tankes op' lige have en knuser - tør at bevæge sig lidt væk igen osv. Det er en proces.
Det betyder at hun nu oplever verden meget større end tidligere, at hun er meget bevidst om at I går fra hende, at hun har brug for at se jer for at vide at I er der, at hun oplever mere og at ting er svære for hende, hvilket giver hende en frustration og gør at hun så igen drømmer mere og dermed også sover mere uroligt. Tingene hænger jo sammen.
Med hensyn til at være ked at det, når hun skal sove eller vågne op og være ked af det, så handler det altså om at hun lige nu har rigtig meget brug for at vide at I er der. At hun har brug for at se jer for at vide at I ikke er forsvundet, at hun ikke er ladt alene tilbage.
I denne alder er det derfor rigtig vigtigt at man ikke bare forlader sit barn, man kan godt gå men ikke ret længe af gangen - jeg plejer at sige max 3 minutter. Det er ofte en god idé bare at sidde hos barnet, ikke for at underholde, men bare for at betrygge og berolige, kærtegne hende lidt, holde hende i hånden - på denne måde lykkes det nogle gange at barnet falder i søvn på 15 minutter og på en rolig og god måde og når barnet så vågner af en drøm, så hjælper man med at skifte stilling, gentager de samme kærtegn, sidder lidt hos barnet osv. og betrygger barnet i at det er okay.
Samtidig med dette så sker der også en stor fysisk udvikling og det med at øve sig i at kravle, det gør jeres datter ikke kun om dagen, det gør hun også om natten, når hun sover. Det er ikke usædvanligt at børn netop i denne alder, lægger sig op på alle fire i søvne og græder fordi de endnu ikke er i stand til selv at finde roen og komme videre i søvnen. Hun har brug for jeres hjælp til at blive lagt ned og puttet igen.
Det er altså en alder, som er præget af uro på mange måder, I oplever det både om dagen og så også om natten og det er efter min mening uhyre vigtigt at man giver barnet den tryghed, nærhed og omsorg som barnet viser behov for. Og ja det er rigtigt at det sikkert virker at give barnet en kold tyrker og lade det græde sig i søvn i flere dage, men det er ikke et princip som jeg er tilhænger af. Jeg mener faktisk at dette skader mere på sigt end det gavner.
"Sov igennem uden gråd" er en rigtig fin bog som jeg meget gerne vil anbefale. Hvis du medtænker at jeres datter har behov for mælk 3 gange dagligt (nedsættes til to i løbet af 1-2 måneder) og du således tilbyder brystet her, så vil hun godt kunne klare sig uden mælk midt nat. Forsøg i første omgang om du ved at hjælpe med stillingsskift, en beroligende hånd eller lignende kan få hende til at sove videre og hvis det kun er brystet hun vil, så tilbyd dette, men forsøg at gøre det kortvarigt. Hun skal ikke fylde sig med mælk, men kun trøstes og derfor forsøger du at lirke brystvorten ud af hendes mund og sætte kærtegn og lignede i stedet. Det kan du læse om i den pågældende bog.
For at du kan se hvordan en dagsplan kunne se ud for din datter, så hun er dækket ind hvad angår mælk og mad i det hele taget, så får du lige en plan skitseret her:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre
Morgen 08: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand eller lidt mælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af rester fra aftensmaden, godt kogte pastaskruer, frikadelle eller lignende, grøntsagsmos eller kogte grøntsager i stykker, vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: En lille portion tykmælk, yoghurt naturel, A38 med lidt rugbrødsdrys, frugtmos, bær eller lignende, ½ banan eller anden frisk frugt at sidde med og ½ bolle med smør, ost i stænger. Vand af kop
Sen eftermiddag 17: Evt. en tallerken med lidt forskelligt grønt, lidt agurk, avokado, rød peberfrugt, kogte ærter, majs, gulerod eller lignende som før aftensmad.
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager, evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert. Vand eller mælk af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes og det er denne amning som forsvinder næste gang.
Nat 24-06: Sover, så vidt muligt ikke amning.
Jeg håber at ovenstående tanker vil hjælpe jer lidt på vej, så I finder ud af hvordan jeres datters behov er og hvordan I således skal gribe det an. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske