Svar: Jernberiget modermælkserstatning
15. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære K.
Det er sådan at type et er fuldgyldige produkter og det betyder at din datter kan leve udelukkende af disse. Modermælkserstatning af type 2 er som regel tilskudsblandinger og derfor noget man giver som tilskud til anden kost.
Sundhedsstyrelsen skriver i deres vejledning til sundhedspersonale omkring tilskudsblanding:
"Tilskudsblanding fremstilles stort set på samme måde som modermælkserstatning og med samme høje kvalitetskrav. Hvad angår sammensætning kan tilskudsblandinger imidlertid ikke sidestilles med modermælkserstatning, fordi der ikke er krav om , at de skal være fuldgyldige. De fleste tilskudsblandinger har et højere indhold af energi, protein og mineraler end modermælkserstatninger. Dette er fagligt ubegrundet, da spædbarnets vækstrate og dermed det relative næringsbehov er faldende med alderen.
Ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt er der ingen grund til at skifte fra modermælkserstatning til tilskudsblanding hos det ikke-ammede barn, eller primært anbefale tilskudsblanding til ammede børn, hvis der er behov for at supplere amningen efter 4 måneder. Overskud af indgivet protein og mineraler bidrager til en øgning af affaldsstoffer, der skal udskilles med urinen." Dette er fra Anbefalinger for spædbarnetsernæring 2005.
Både Nan og Allomin indeholder den mængde jern din datter har behov for, når du sørger for at hun får min. 400ml dagligt. Jeg vil dog lige for en god ordens skyld nævne at Nan 2 andskiller sig fra andre typer 2 erstatninger ved at være en fuldgyldig modermælkserstatning og Nan 2 er således ikke en tilskudsblanding ligesom f.eks. allomin 2 er det. Hvis din datter trives rigtig godt med Nan 1, så er der dog stadig ikke grund til at skifte til Nan 2.
Det kan være praktisk med type 2 produkter, da de ofte er lettere at opslæmme i koldt vand og således kan gives som alternativ til sødmælk af en kop. Type 2 produkter er også praktiske i madlavningen fordi man kan drysse pulveret direkte ned i maden, hvis man ved, hvor meget vand man har brugt. Igen er det dog ikke noget man skal gøre og med den alder din datter har, må du gøre, som du mener er bedst for jer alle, det som får hverdagen til at fungere bedst muligt. Her tænker jeg både på din datters indtag, at hendes mave fungerer, at det er praktisk let for dig at tilberede hendes mad osv.
Jeg håber at mine tanker og min forklaring omkring de forskellige erstatninger hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske