Svar: Uopdragen eller bare glad?
15. oktober 2007
Alder:
6 år
Kære Trine
Når børn fjoller, som din søn, så er det sandsynligvis fordi han på en gang er både glad, overstemt og gerne vil gøre det ekstra spændende og dejligt at være hos ham, at han slet ikke kan styre det. Han har simpelthen svært ved at finde ud af hvordan han skal gebærde sig.
Måske har du oplevet det samme, hvis I har leget 'vildt', kildet hinanden, haft brydekamp på gulvet og lignende. Måske har det udviklet sig og du kan fornemme at han heller ikke her helt kan finde grænsen, for hvornår han skal stoppe. Måske han begynder at smide med puderne fra sofaen eller måske begyndte han at slå.
Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende, men hvad synes det barn som er på besøg? Hvis din dreng sidder og laver sjove lyde, siger prut osv. og det får drengen der er på besøg til at grine, så har jeres dreng måske opnået det han gerne ville - at I skulle grine og have det sjovt sammen. Nogle børn kan ikke bare nøjes med at grine, når de griner så skal de også bruge hele kroppen. Det betyder at når noget er rigtig sjovt, så begynder de samtidig med at de griner også at hoppe rundt, slå ned i maden osv. De kan igen ikke finde ud af hvordan man er glad på en positiv, men mere rolig måde
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng har lidt svært ved at finde balancen. At han har svært ved at fornemme, hvornår er det sjovt og hvornår er det ikke og da han nu er 6 år gammel, så er det naturligvis noget I skal tale med ham om. I skal ikke snakke om det, når situationen er der, når der er andre til stede, men prøve at finde et tidspunkt, hvor I kan tale med ham om det at have grænser. Om at det nogen synes er sjovt, synes andre måske ikke er så sjovt. Tal med ham om, at I har nogle regler hos jer, som skal overholdes også selvom der er gæster, at man ikke sidder og grisser med maden osv. når man sidder ved bordet.
Du skal forsøge at finde ud af hvorfor han gør det. Prøv om du kan få ham til at sætte lidt ord på. Du kan prøve at tale med ham om hvad følelser er for noget. Hvordan ser man om nogen er glade, sure, kede af det, har det sjovt. Hvad synes han er sjovt, hvad synes du er sjovt, hvordan er vi forskellige, hvad gør ham glad, hvad gør ham ked af det osv.
Jeg tænker også at din dreng godt ved, hvordan du har det med hans fjolleri og da børn som udgangspunkt gerne vil gøre det, som gør forældre stolte og glade for dem, så vil det være rigtig godt at du taler med ham om hvad man kan gøre i stedet for det han gør.
Måske ligner han sin far eller dig selv da I var børn? Det hjælper nogle gange at fortælle hvis man selv havde det sådan, hvorfor man gjorde sådan og hvad man så lærte af det... Det hjælper også nogle gange at tale om andre børn. Det kan være lettere at tale om andre end at tale om sig selv og det kan f.eks. være en god idé at læse bøger om lignende situationer, som det I oplever. På den måde har man mulighed for at drøfte nogle ting, som er vigtige at få talt igennem, men uden at det bliver for personligt. Så I kan evt. gå på biblioteket og spørge en bibliotekar om der er nogle gode børnebøger I kunne bruge.
Det er samtidig meget vigtigt at I forsøger at styrke hans selvværd ved at fortælle ham om alt det gode han gør. Hvis han får følelsen af at der er noget i vejen med ham, at I ikke kan lide ham som han er, så påvirker det hans selvværd og netop det at have et stærkt selvværd er med til at gøre at han ikke behøver fjolle rundt og er med til at forebygge at han bliver 'klassens klovn' som du er lidt bange for.
Selvværd og selvtillid er to vidt forskellige ting, som det er vigtigt at skelne imellem. Selvtillid handler om det vi kan, det vil sige de ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Hvis man er god til at klatre i træer, spille bold eller andet, så har man selvtillid på disse områder.
Selvværd handler om at man synes man selv har værdi. Det handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde. Det er vigtigt at man er opmærksom på at at god selvtillid på forskellige områder ikke giver et bedre selvværd. Det er derfor også vigtigt at forældre er bevidste om at det at rose barnet kan give barnet masser af selvtillid, men at ros ikke behøver påvirke deres selvværd.
Når I taler med jeres dreng så fortæl ham at I elsker ham og især fordi han er den han er. Hvis I kan få ham til at fortælle hvad det er han gerne vil opnå ved at fjolle rundt, så bekræft at det forstår I godt, at I godt kan se hvor svært det er for ham, at I gerne vil hjælpe ham osv. Når han oplever at I acceptere ham som han er og samtidig lytter til ham og gerne vil ham det bedste, så styrkes hans selvværd stille og roligt. Det vil hjælpe ham fremover.
Jeg håber at ovenstående tanker vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske