Brev:
Fedtstof til børn og kostplan
16. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Fedtstof til børn og kostplan
Kære Helen
Jeg har en fantastisk lille pige på 6,5 måneder, hun vejede 3650 og var 52cm ved fødslen. Min sundhedsplejerske har næsten helt for starten af påpeget, at hun synes at hun er lidt for rund.
Min pige vejer i dag 8,7 kilo og er 69 cm. lang. Sundhedsplejersken siger at jeg skal passe meget på, jeg skal ikke bruge noget fedtstof i hendes mad og at jeg sagtens kan skærer ned til to flasker om dagen. (Hun har haft et meget stramt tungebånd og kunne ikke nå ind og amme. Men det blev først opdaget da hun var tre uger gammel og fik det først klippet, da hun var en måned. På det tidspunkt var min mælkeproduktion gået helt i stå, og derfor får hun flaske).
Jeg er blevet meget forvirret, da jeg har læst at fedtstoffet giver noget ekstra energi og kun skulle være godt for de små børn. Jeg kan ikke helt forstå at hun ikke skal have den ekstra energi, men der imod må hun rigtig gerne få sødmælk og jeg mener da at mælkefedt er værre fedt end smør og olie med hensyn til at fede. Eller er jeg helt galt på den?
Jeg vil gerne høre din mening mener du også at jeg ikke skal bruge fedtstof?
Jeg kunne også godt tænke mig hvis du ville give et eksempel på en kostplan. Hvor mange måltider skal hun have om dagen og hvor mange flasker mælk, samt mængden at mad bla kød og frugt om dagen.
Tusind tak fordi du har startet denne hjemmeside, det er dejligt at vi piger kan spørge om råd og vejledning andre steder end hos vores egen sundhedsplejerske.
Mange hilsner
Vinni