Svar: Fedtstof til børn og kostplan
16. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Vinni
Jeg synes din datter har en rigtig dejlig vægt, den passer fint både til hendes alder, til hendes længde og til hende udgangspunkt ved fødslen. Jeg synes derfor ikke at det lyder som om din datter er for tyk - hun lyder som en sund og rigtig dejlig pige. Prøv at tegne hendes vægt og længemål ind på kurverne i "Livets bog" og se om ikke hun følger sin egen kurve helt fint:o)
Børn der får flaske kan nogle gange have tendens til at overspise og her vil man normalt anbefale at barnet tilbydes modermælkserstatninger af type 2, da disse mætter lidt mere. Samtidig vil man regulere indtaget af skemad ind i forhold til indtaget af flasker, så barnet på den måde får variation og bliver bedst muligt dækket uden at 'overspise'.
Det du beskriver lyder på ingen måde som overspisning og som udgangspunkt skal din datter have lov til at selvregulere sit behov for flaske ligesåvel som hvis hun blev ammet. De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have et ret stort mælkebehov, det vil ligge på omkring 800ml i døgnet ud over den skemad de indtager og at give din datter to flasker er jeg slet ikke enig i. Din datter har fortsat behov for at få flaske 4-6 gange i døgnet ved siden af sin skemad.
Mælk er en vigtig kilde til kalcium og indeholder gode vitaminer, mineraler og protein. Men så længe din datter er under 9 måneder gammel er det modermælkserstatning hun skal have og ikke sødmælk eller anden form for komælk. Sødmælk kan indgå i madlavningen forstået på den måde at hvis du laver lidt sovs, laver en gang kartoffelmos, eller lignende og dette er lavet på sødmælk, så kan I alle spise det samme. Men din datter skal ikke til at drikke sødmælk i stedet for erstatning.
Først efter 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af barnets indtag og først her vil det være relevant at begynde at nedskære mælkeindtaget til to flasker dagligt. I alderen 10-12 måneder siger man at barnets behov sænkes fra ca 750ml til 500ml, som vil være en passende mælkemængde til barnet fremover. Det er jo det vi også anbefales - at drikke ca ½ liter mælk hver dag.
Nogle børn er ikke i stand til at drikke så meget mælk, men det er en helt anden snak. Din datter skal naturligvis have sine flasker og du skal her naturligvis følge sundhedsstyrelsens retningslinjer.
Hvis du laver hendes skemad selv fra bunden og bruger vand og modermælkserstatning eller lidt sødmælk i maden, så skal du tilsætte ekstra fedtstof. Laver du maden udelukkende på modermælkserstatning så skal du ikke tilsætte fedtstof og giver du hende de industrielle produkter, så skal du heller ikke tilsætte fedtstof.
I sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" som du kan købe på apoteket til ca 65 kr. finder du sundhedsstyrelsens retningslinjer omkring mælk og mælkeindtag og du kan her også se opskrifter og læse om fedtstof til børn.
En plan for dagen til et barn på 6-7 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen/Formiddag 08-09: Havregrød, flerkornsgrød eller lignede, evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Sidder i sin høje stol, tilbydes brødskorper, stykker af agurk og lignende at sidde med i hånden.
Puttes til formiddagslur 9.30-10 evt. med en flaske. Det kommer an på hvor meget grød hun har spist, men det vil være normalt at hun har behov for måske bare 100ml mme inden hun puttes.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kogt kød eller fisk, vand af kop. Du kan også en gang imellem give lidt øllebrød til frokost fordi rugbrødssmagen kan være godt at vende sig til inden hun skal have rugbrødshapsere ved 8 måneder. En variation mellem grøntsagsmos og øllebrød er også godt til at holde maven igang.
Puttes til middagslur kl. ca 13 med en flaske mme, her får hun hvad hun nu kan drikke oven på det måltid hun har spist med ske
Eftermiddag 16: Flaske med mme. Kan også her få lov til efterfølgende at sidde i sin høje stol med agurkestykker, brødskorper, stykker af frisk frugt osv. i hånden. Nogle børn har også gavn af at få lidt frugtmos om eftermiddagen, da det er med til at holde deres mave godt igang.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, stille og roligt få mere og mere af jeres mad, gerne lidt sovs, mad som smager af noget, meget gerne mos lavet af forskellige rodfrugter og lignende. Små børn kan godt lide at maden smager af noget. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 24-06: Sover og behøver ikke længere flaske
Som du kan se her, så indeholder min plan 6 flasker og ved siden af dette 3 måltider skemad. Det kan godt være at din datter spiser så store mængder skemad at det nu udgør et flaskemåltid og hun således ikke behøver flasken inden søvn. Men andre gange så er flasken rigtig god, barnet finder roen, slapper af og sover bedre også selvom det måske kun er mellem 50-100ml der glider ned der og det er helt okay.
Hvis din datter kan drikke 4 flasker dagligt af 200ml så vil hun jo uden problemer kunne nå op på de 800ml ved siden af sin skemad og så er det også godt, men 2 flasker mener jeg som sagt er for lidt, når hun ikke er mere end 6½ måned gammel.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Tusind tak for dine pæne ord om min hjemmeside, jeg føler mig jo meget privilegeret når jeg får lov til at 'besøge' alle jer familier:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske