Svar: Ringe vækst og drikker meget
16. oktober 2007
Alder:
13 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev, jeg kan godt forstå at I bliver bekymrede, når I oplever at jeres dreng drikker så store mængder vand, spiser sparsomt, er mere modtagelig for infektioner og ikke vokser så meget og så hurtigt, som I har oplevet hans søster gøre.
Det er dog sådan, at det jo er meget svært for mig at vurdere jeres dreng gennem en brevkasse og jeg tænker derfor at det vil være rigtig godt at I drøfter tingene med jeres læge.
Jeg vil dog gerne give jer et par kommentarer med på vejen og de kommer her:
For det første tænker jeg at det man ofte spekulerer på, når børn drikker rigtig meget vand er om barnet kan have sukkersyge. Men der skal også andre symptomer til for at vurdere om det er dette, der er tale om. Børn med en uopdaget sukkersyge vil ofte meget trætte og generelt virke uoplagte. De har ikke rigtig energi til noget, sidder ligesom meget.
Ud over at drikke meget, så tisser de også meget hyppigt. Det er altså ikke nødvendigvis fordi de har meget store vandladninger, det er også ofte fordi de skal tisse hele tiden - noget som naturligvis er svært at vurdere på et blebarn:o)
Derudover så har børnene ofte nedsat appetit og de taber sig også ofte i vægt. De er generelt meget modtagelige for infektioner og får f.eks. tit svamp både i munden og i numsen.
Hos børn opstår type 1 diabetes som det hedder ofte meget akut, det bliver altså pludselig rigtig dårlige. Nogle børn får også rigtig ondt i maven og kan få nærmest blindtarmslignende symptomer.
Når jeg læser jeres beskrivelse af jeres lille dreng, så lyder det ikke som om at han mangler energi - I fortæller at han er glad og er begyndt at gå omkring og at han generelt udvikler sig i fin retning. Det lyder heller ikke som om at han tisser meget tit, men snarere som om at han tisser meget store mængder netop om natten, fordi han også drikker rigtig meget væske der.
Med hensyn til hans infektioner, så hører dette jo meget årstiden til og når man er i institution, har større søskende osv. så er man mere udsat for at blive smittet med forskellige vira. Det er samtidig også vigtigt for et godt immunforsvar at man spise varieret og sundt og på den måde får hvad man har behov for af vitaminer, mineraler osv. via kosten. Da jeres dreng drikker meget vand om natten, så fylder dette forholdsvis meget i hans lille system og tager således pladsen op for den egentlige mad. Der kan således godt være en sammenhæng imellem hans indtag af diverse fødevare, hans indtag af vand og hans manglede vækst og øgning af infektioner. Tingene hænger jo ofte sammen.
Nogle børn får den vane at drikke rigtig meget vand om natten. Vand er jo ofte det vi tilbyder, når barnet skal vænnes fra bryst eller flaske og nogle gange bliver det til mere end nødvendigt er. Derfor vil det nogle gange være nødvendigt at sætte rationering på og I bliver nødt til at holde igen. Får han vand i flaske eller af kop? Hvis han fortsat får vand i flaske, så er det slut med det, hvis han er tørstig, så kan han få vand af kop. Af en kop drikker man normalt betydeligt mindre mængder.
Samtidig skal I så også sikre jer at han spiser og drikker i løbet af dagen, så han ikke behøver efterspørge det om natten. Og en dagsplan kunne se således ud:
Morgen: Havregrød med smørklat og sødmælk af kop (jeg synes I skal bibeholde sødmælk på grund af hans størrelse)
Formiddag: ½ bolle med smør, stykker af ost, lidt marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør med rester fra aftensmaden, det kan være frikadelle, kylling, pastaskruer osv. Meget gerne også stykker af grøntsager, vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk eller lignende med frugtmos, rugbrødsdrys. ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, det kan være gulerod, agurk, rød peberfrugt, majs, ærter og lignende, vand af kop
Aften: Aftensmad som I andre spiser, kød, fisk, ris, pasta, grøntsager. Sovs og mad der smager af noget. Han kan spise alt det I spiser. Evt. en portion frugtgrød med mælk på til dessert. Sødmælk af kop.
Puttes til natten og få så vidt muligt ikke mere end et par slurke vand, hvis han vågner af en drøm.
Det vil være helt relevant at I tilbyder ham en multivitaminpille, men sørg for at knække den i kvarte, så han ikke får den galt i halsen. Tal også med lægen om hvorvidt I evt. skal bibeholde jern og ACD-dråber og naturligvis drøfte med lægen om det vil være relevant med yderligere undersøgelser af jeres dreng. I skal ikke gå rundt og være bekymrede, så hellere tjekke ham en gang for meget:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske