Brev:
Søvn, mad og rutine
16. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Søvn, mad og rutine
Hej Helen
Tak for dine gode og brugbare svar, nu har jeg et spørgsmål mere til dig. Ja, faktisk tre.
Min dreng er nu knap 5 måneder og vi vil gerne introducere ham for grød. Jeg ammer ham og fra at sove igennem hele natten har han den sidste måned vågnet 2 gange for at spise. Så han er bestemt mere sulten. Hvilken strategi skal vi bruge? Har forsøgt i det små og der laver han brækfornemmelser når skeen kommer ind i hans mund..
Det var det ene, det andet er hans søvnrytme. Jeg ved ikke om jeg lægger ham for tidligt i seng.
Han kommer i seng mellem 18 og 18.30. Vi har et helt fast godnat ritual, skiftes, nattøj på, rulle gardiner for mens jeg siger at nu er det nat, mens jeg siger det og ruller dem for er begynder han at brokke sig ofte græde, så lægger jeg ham i vores seng og ammer ham. Først et bryst så synger vi, han synger med. Så får han et bryst mere og så sover han. Nogle gange vågner han for at bøvse.
Kl 23 cirka skal vi i seng, der løfter jeg ham over i sin egen seng. Han vågner i snit ved 3 tiden og spiser, sover videre og vågner igen ved 6.30 tiden, spiser og er frisk til at lege. Nogle gange sover han lige en times tid og så står vi op.
Han får formiddagslur mellem 9.30 og 10. Er det senere end 10 er han overtræt og græder.
Her plejer jeg at gå med ham i to timer. Han vågner altid efter 1 time og så kan jeg gå lidt på brosten og han sover en time mere.. Aldrig mere end 2 timer.
Så er han vågen til kl 15-16 stykker (Han får mad hver 3-4 time) Her tager han lige en times lur og så får han mad ved 17 tiden igen og viser træthedstegn allerede ved 18 tiden. Klør sig i øjnene og hans øjnbryn bliver røde og senere hans øjne og han bliver "vrøvlet"... Jeg lægger ham i seng.
Mit spørgsmål er om det er for tidligt? Burde jeg trække den til kl 19?
Og mit 3. spørgsmål er, hvordan jeg bedst muligt skiller mad og søvn, så far også kan putte ham?
Mange tak for hjælpen.
Mange hilsner,
Pernille